Förra Äret gjorde Benjamin Ingrosso sin första sommarturné nÄgonsin, en över 30 spelningar lÄng turné kallad "Allt det vackra". Men sjÀlv kÀnde han mest press och oro.
ââJag jĂ€mförde mig för mycket med andra artister och funderade pĂ„ vem som skulle vilja gĂ„ pĂ„ en konsert med mig, sĂ€ger Benjamin Ingrosso och skrattar.
Ăver 100 000 personer ville det. SĂ„ nĂ€r han nu lanserar datumen för nĂ€sta Ă„rs sommarturnĂ© Ă€r han betydligt lugnare.
ââNu vet jag hur publiken reagerar och hur jag ska tweaka det för att fĂ„ det Ă€nnu bĂ€ttre.
Ăven om Benjamin Ingrosso redan förra Ă„ret var en stor och erkĂ€nd artist, oroade han sig alltsĂ„ dĂ„ för publiktillströmningen.
ââAtt ha en stor publik pĂ„ sociala medier leder inte automatiskt till att det kommer folk pĂ„ spelningarna. En artist kan ha miljoner spelningar pĂ„ Spotify, tusentals följare pĂ„ Instagram och Tiktok och Ă€ndĂ„ inte dra publik till sina spelningar.
Genomslag pÄ Tiktok
Men det gjorde han, mycket tack vare sociala medier. Framförallt hans starka nÀrvaro pÄ Tiktok genererade biljettförsÀljning.
ââVi satsade pĂ„ nĂ€rvaron. SĂ„ fort jag gick av scen skulle första bilden eller videoklippet ut och dĂ„ sade jag ofta nĂ„got om stĂ€llet jag spelade pĂ„.
NÀr fansen dök upp med affischer, dÀr de citerat vad han sagt pÄ tidigare spelningar visste han att han lyckats.
ââJag hade ocksĂ„ en fruktstund under varje konsert och ju lĂ€ngre turnĂ©n led, desto fler fans var det som dök upp med egen frukt framför scenen.
Nu lanserar han alltsÄ datumen för nÀsta sommars turné. Hittills Àr bara "ungefÀr fem procent" kring den produktionen klar. Men han sÀger att han redan nu har funderat pÄ "intron, övergÄngar och scenografi".
ââAllt ska sitta perfekt. Och Ă€ven om jag inte kan sĂ€ga sĂ„ mycket mer om det nu, sĂ„ lovar jag att det ocksĂ„ blir en del nya lĂ„tar i spellistan.