– Jag ska sjunga både Katarina Frostenson och Kristina Lugn, berättar mezzosopranen som i många år haft Strängnäs och Eskilstuna som hemmabas men precis tagit med sig flyttlasset över Mälaren och landat i Västerås.
Det är Helsingborgs konserthus som sätter upp skandaloperan, ja man kallar den så, "Makten & härligheten" med uruppförande den 19 mars. Det nyskrivna verket har skapats av Fredrik Österling, musik, och Hanna Höglund, libretto, och titeln i sin helhet lyder "Makten och härligheten - en allegorisk knyt-blues-opera för (minst) 18 ledamöter. Och orkester. Och kör". Operan skildrar förvecklingarna mellan ledamöterna i världens mest kända litterära sällskap.
– Mezzons uppgift är att sjunga starka kvinnor, konstaterar Ulrika Tenstam.
Men att gestalta nu levande personer kräver viss respekt.
– Min uppgift är inte att ha åsikter om turerna i Akademien utan snarare att förklara och lyfta fram de olika personernas perspektiv. Så det man grubblar över är: Hur ska jag göra för att publiken ska förstå varför mina rollfigurer gör på det ena eller andra viset?
Den tredje kvinnliga huvudrollen är självklart den ständiga sekreteraren Sara Danius och hon sjungs av sopranen Amelia Jakobsson. Tenoren Magnus Kyhle och barytonen Carl Ackerfeldt gör de manliga rollerna, oklart dock vem av dem som sjunger Horace himself.
Styckets kompositör Fredrik Österling är till vardags chef på Helsingborgs konserthus och senast han tog paus från sin ledarroll så skrev han "Bögtåget" för Helsingborgs symfoniorkester och sångaren Rickard Söderberg - en kantat som spred sig som en löpeld i internationella medier.
Hanna Höglund, journalist och musikkritiker, säger om operan:
– När Akademien krisade var det som när man plötsligt inser att jultomten inte finns. Man kan alltså säga att den här operan är en slags personlig krishantering.
Ulrika Tenstam är numera i första hand lektor på Operahögskolan i Stockholm, men gör gärna nedslag i en och annan operauppsättning, ungefär en produktion per år.
– Det ska bli fantastiskt att sjunga i skandaloperan. Det är också roligt att få introducera mina elever till nyskriven operamusik, säger Ulrika Tenstam som stortrivs i sin lärarroll:
– Att få undervisa gör att ens konstnärskap får en reflekterande dimension, man får syn på det man hållit på med i 30 år på ett nytt sätt. Det är väldigt givande.
– Men när jag gjort mina år som lektor är jag redo att rusa ut i frilanslivet igen!