Utmärkelsen delades ut vid eventet EN18. Prisutdelningen ägde rum i samband med den stora middagen på Lokomotivet. Förutom god mat bjöds de över 400 gästerna på musikunderhållning. För musiken stod Daniel Gildenlöw och Patrik Kolar & His Funky Friends.
Marknadsföreningen i Eskilstuna, MIE, står bakom utmärkelsen Årets marknadsförare. Utmärkelsen delades ut av Stina Adolfson Kiviaho och Anders Boberg från MIE.
Ur motiveringen:
"Årets marknadsförare har byggt relationer och skapat nya arbetstillfällen. Världens blickar har vänts mot Eskilstuna tack vare denna aktör som via smarta och enkla metoder har fått snacket att gå viralt ute i världen och som sedan har följts upp av ett värdskap i toppklass."
Anna Bergström, centrumledare på Retuna Återbruksgalleria, sa att hon inte hade trott att de skulle vinna.
‒Det var ett jättestarkt startfält.
Retuna har under 2017 skapat över 50 nya arbetstillfällen och haft uppemot 2 000 studiebesök.
‒Vi ska rädda jorden och göra det på ett klimatsmart sätt och tjäna pengar på det så jag tänker att vår affärsidé, vårt koncept är så klart framtiden, men jag trodde faktiskt inte att vi skulle ta hem det här i kväll så jag blev jätteförvånad, överraskad och supertacksam förstås. Det är ju lite kraft och en klapp på axeln att orka vidare med vårt intensiva och jättehårda arbete så klart, sa Anna Bergström.
Årets företagare 2017 blev Tumbo Husvagnar med familjen Jan, Cecilia och Linnea Östling. Utmärkelsen delas ut av Företagarna. Tumbo Husvagnar och familjen Östling går nu vidare till Sörmlandsfinalen av Årets företagare.
Familjen Östling har byggt en av Europas största anläggningar för försäljning av husvagnar och husbilar. Företaget omsätter cirka 320 miljoner kronor och sysselsätter 44 personer. Företaget har funnits i branschen sedan 1965.
Ur motiveringen:
"Årets företagare är ett företag som sticker ut bland konkurrenterna. Företaget är vida omtalat både inom och utanför Sveriges gränser. Man styr med modig hand och fingertoppskänsla för både produkt och personal."
‒Det känns jättebra, sa Jan Östling.
Utmärkelsen togs emot av Jan och Cecilia Östling. Dottern Linnea kunde inte medverka.
Företaget Qleano med Yvonne Berglund, Dan Lainio och Adam Gyllhamn utsågs till Årets innovatör 2017. Qleano var från början ett snabbväxande lokalt städbolag. Med hjälp av en helt ny affärsmodell med ett digitalt marknadsföringskoncept har bolaget sedan tagit nästa steg till att bli landets största flyttstädningsfirma.
Utmärkelsen Årets innovatör delades ut av Munktell Science Park.
Ur motiveringen:
"Årets innovatör har utvecklat ett koncept med stor genomslagskraft. Bolagets starka ledning har kompletterande kompetenser och erfarenheter vilket inte minst har varit viktigt för dess systematiska arbete med förbättringar och innovation. Ett resultat av detta arbete har blivit en nyskapande affärsmodell som rönt stor kommersiell framgång".
Yvonne Berglund, Dan Lainio och Adam Gyllhamn tog emot utmärkelsen.
‒Vi har jobbat stenhårt med det här bolaget i sex år och aldrig nöjt oss utan vi har verkligen sökt förbättringar varje dag under sex års tid och det ackumulerat har blivit riktigt bra, sa Adam Gyllhamn.
Kenny Thorén med företaget Bannerbow utsågs till Årets nyföretagare 2017. Priset delades ut av Nyföretagarcentrum Eskilstuna.
‒Jättebra! Det är ju så kul, sa Kenny Thorén vid prisutdelningen.
Bannerbow utvecklar och säljer portabla displayprodukter i textil för event, expo och marknadsföring. De så kallade eventbågarna är formade som en båge och är enkla att ställa upp och ta ner.
Elin Trygg, styrelseordförande för Nyföretagarcentrum, läste upp motiveringen där det bland annat står att: "Eskilstuna finns som en tydlig markör i företagets hela image. Företaget har med sin realistiska och väl genomarbetade affärsplan mycket goda möjligheter att även etablera sig utanför Sveriges gränser."
‒Det är omtumlande. Det är väldigt kul att vara här med så mycket goda vänner, sa Kenny Thorén.