Båtbranschen ser fram emot en het sommar

Trots en kall sommar ökade båtförsäljningen 2017 och branschen tror på fortsatt tillväxt i år.‒Alla ekonomiska signaler pekar rätt för oss, säger Mats Eriksson, vd för Båtbranschens Riksförbund, Sweboat.

Mats Eriksson, vd Båtbranschens Riksförbund, Sweboat.

Mats Eriksson, vd Båtbranschens Riksförbund, Sweboat.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-03-05 04:05

Rufus Sundman är vd på båtvaruhuset Båt-Sam i Kvicksund.

‒Det har varit en lite kall vinter och då är det alltid lugnt, men nu börjar det hända saker så jag ser positivt mot den här säsongen som kommer, säger han.

‒Vi ser fram emot mycket sol i sommar som är positivt för vår del.

Båt-Sam i Kvicksund sålde förra året cirka 160 båtar. Försäljningen ökade med 5-6 procent, enligt Rufus Sundman. Han tror att ökningen hade blivit dubbelt så stor om inte Kvicksundsbron varit stängd.

‒Vi tror att vi tappade lite grann på grund av det. Hade inte den varit stängd hade vi nog varit mer än 10 procent upp.

Totalt i Sverige såldes förra året 20 000 nya båtar jämfört med 18 000 året innan. År 2015 såldes 15 000 båtar. Enligt Båtbranschens Riksförbund, Sweboat, har båtbranschen de senaste tre åren påverkats gynnsamt av faktorer som låg ränta, låg arbetslöshet och ett allmänt gott svenskt självförtroende.

‒En tydlig trend är att små båtar blir fler - och stora båtar blir större. Distributörer, handlare och producenter ser en tydlig utveckling; att man antingen väljer ett enkelt och lätthanterligt båtliv med en liten ändamålsenlig båt för dagsutflykter - eller så investerar man i en stor och rymlig flytande sommarstuga med all tänkbar bekvämlighet, säger Mats Eriksson, vd på Båtbranschens Riksförbund, Sweboat.

Han tror att branschen kan fortsätta att blicka framåt emot en stabil försäljningsökning inom alla segment.

‒Oavsett segment så ser vi en ökning av helt nya båtmänniskor, vilket gläder oss, säger Mats Eriksson.

Även Rufus Sundman på Båt-Sam i Kvicksund är optimistisk inför den kommande säsongen.

‒Jag tror också på 2018, men eftersom det har varit ganska bra ett tag nu så funderar man ju på när det ska börja dämpa sig lite grann, men än så länge ser jag ingen tendens till det.

En trend är enligt Rufus Sundman att sportfisket har ökar.

‒Många har båten på trailer och åker runt till sjöar och till kusten och fiskar. Då har man inte båten liggandes i sjön hela tiden utan man har den stationerad på trailer så att man lätt kan förflytta sig.

Båt-Sam är ganska ensamt som stort kommersiellt företag vid Mälaren. Det finns däremot väldigt många båtklubbar kring sjön. Mats Eriksson på Sweboat menar att Mälaren är typisk för det moderna båtlivet.

‒Det görs många dagsturer. Det finns många motorbåtar. Man tar sig Västerås och köper glass och så åker man hem igen. Det är praktiska funktionella båtar som man har just för ett ändamål, säger han och fortsätter:

‒Man har den som ett redskap för vattensport; åka ring, åka wakeboard och sånt där.

När det gäller miljön tror Mats Eriksson att många båtägare vid Mälaren inte känner till att de inte längre får måla sina båtar med giftiga så kallade biocidfärger.

‒De måste måla med giftfria färger. Det är viktigt budskap som vi har nu. Har man sin hemmahamn i Mälaren ska man måla med så kallade biocidfria färger - giftfria färger - även om man ska ut i saltsjön på semestern.

Trender inom båtvärlden

Små båtar blir allt fler medan stora båtar blir färre men betydligt större.

Orden ”praktisk” och ”ändamålsenlig” dominerar vid köpbeslut av ny båt.

Dela båt är något som alltmer flitigt diskuteras – men är fortfarande i sin linda

Teknikutvecklingen går fort och branschen är i stort behov av nya kompetenta medarbetare.

De riktigt gamla båtarna - från 70- och 80-talen - blir alltmer svårsålda.

Ett rikstäckande system för återvinning - Båtretur - är fullt utbyggt, men tar emot alldeles för få båtar.

Källa: Sweboat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!