Den 12 september drar Scenkonst Sörmlands lunchkonserter i gång för hösten. Första artisten för säsongen är Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye, som bland annat är hyllade för sin tolkning av The Arks "It takes a fool to remain sane". Louisa Lyne betraktas som Sveriges egen jiddischdrottning som blåst nytt liv i en tradition vars sång och poesi länge legat gömd, och hon har tillsammans med sitt band turnerat runt om i Sverige och Europa.
Den 3 oktober gästas Scenkonst Sörmland av Albin Flinkas och Fredrik Meyer från Klara Soppteater. Den här gången kommer duon med tolkningar av vispoeten Barbro Hörberg. Humor och allvar - precis som i Barbro Hörbergs texter - utlovas i denna konsertföreställning.
Operabyrån är Scenkonst Sörmlands residensensemble 2018. Den 24 oktober ger de en lunchkonsert som har fått titeln "Barocka kvinnor" och innehåller ett urval av barockmusik skriven av några av barockens främsta tonsättare. Sopranen Christina Larsson Malmberg, barockviolinisten Catalina Langborn och lutenisten Jonas Nordberg lyfter fram historiska kvinnor ur skuggorna och spelar musik av bland annat Barbara Strozzi, Francesca Caccini och Antonia Bembo varvat med berättelser ur deras dramatiska livsöden.
Den 14 november är det välbekanta ansikten för Scenkonst Sörmlands publik som står på scenen när violinisten Camilla Arvidsson och hennes bästa musikaliska vänner ger sig i kast med välkända melodier från jazz och visa, pop och filmmusik. Ensemblen - som utgörs av Camilla Arvidsson, violin, sång, Maria Olofsson, piano, sång, Pal Johnson, kontrabas, sång och Anders Johansson, elgitarr, sång - sjunger, spelar och improviserar.
När höstens konserter avslutas den 5 december är det Scenkonst Sörmlands oboist, Anette Kumlin som spelar spelar tillsammans med Tina Muto, kontrabas och Fia Forslund, marimba och slagverk. De ger programmet "All världens högtidsmusik" med musik från Japan, Israel och Italien. Därtill framför trion välkända svenska julvisor. EK