Hjärtskärande vackert av Karlsson och Kjellvander på Jazzens museum

Christian Kjellvander och Sofia Karlsson har med sig varsin pålitlig parhäst, sju gitarrer, en antik mandobas samt en matta full av effektpedaler till konserten på Jazzens museum. Det blir en hjärtskärande vacker onsdagskväll – den enda i sitt slag.

Recension2016-07-14 11:22
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

– Det är fantastiskt att spela med Christian Kjellvander – han får ju mitt sätt att framstå som värsta glada pigga sättet, utbrister Sofia Karlsson en bit in i konserten på Jazzens museum.

Sedan spelar hon sorgliga men poppiga tröstelåten "Dalarna från ovan", som för att visa hur mycket det kan svänga om en visa i moll för den som tar med sig folkgitarristen Mattias Pérez upp på scenen.

Nån timme tidigare har Vingåkersbon Christian Kjellvander långsamt startat kvällen. Han spelar intuitivt och tålmodigt på en mintgrön Fender Jazzmaster, får till fantastiska countrysvaj med tremoloarmen och sjunger så obönhörligt uppmickat att farbrorn bredvid mig stoppar fingrarna i öronen.

Han är trygg i snusmumrikhatt, uppbackad av sin fru, artisten Karla-Thérèse som för några år sedan gjorde en fin skiva ihop med genuina oldtime-bandet Rockridge Brothers. Ikväll är en av överraskningarna en instrumental oldtime-standard, där femårige Scout Kjellvander håller rytmen genom att på äkta sydstatsvis spela sked – medan Sofia Karlsson går loss på sin stora Gibson-mandolinbas och Pérez lägger till dynamik och detaljer.

Det är första och kanske enda gången dessa två musikvärldar möts på en scen – den utåtriktade Sofia Karlsson, född i Enskede i Stockholm och utbildad på Kungliga musikhögskolan, och den självlärde, hårt prövade countrymannen Christian Kjellvander vars äkthet inte går att rubba.

Läs mer om