Titeln pÄ Johannes Anyurus nya roman kommer frÄn ett omrÄde i Bryssel som bÄde Àr en sjÀlvstÀndig kommun och en del av Bryssels innerstad. Verklighetens Ixelles rymmer sÄvÀl vÀlstÄnd som fattigdom. I den ena delen finns diplomatkvarter, lyxiga butiker, museer och villor i renaste jugendstil. Den andra bestÄr av invandrardominerade kvarter med lÄga inkomster och lÄg bostadsstandard. Romanens huvudperson Ruths liv utspelar sig i den vÀlbestÀllda delen; tillsammans med sonen Em bor hon i en villa med havsutsikt och arbetar pÄ nÄgot som gÄr under namnet agentur. Dess konfidentiella uppdrag gÄr i sjÀlva verket ut pÄ att förse högt uppsatta offentliga personer med fiktiva berÀttelser och med pÄhittade debattörer, alltsÄ med röster som kan vÀnda opinionen i den riktning som agenturens kunder önskar.
Det Àr som en lovande ung poet som Ruth har vÀrvats till arbetet pÄ agenturen frÄn den fattiga och brottstyngda förorten till Antwerpen dÀr hon vÀxte upp med en afrikansk mor och en belgisk far. I berÀttelsen Àr förortens postnummer "tjugosjuttio" kodnamnet för sociala problem och trasiga familjer med vÄldsamma fÀder, för rasism mellan olika etniska grupper, knark, gÀngbrottslighet och interna dödliga uppgörelser. Men dÀr finns ocksÄ en lokal gemenskap som blir tydlig i protesterna mot myndigheternas rivningsbeslut, och sÄ kvarterets bibliotek dÀr omrÄdets ungdomar kan pröva sina vingar i skrivkurser.
Med sina diskreta mÀrkesklÀder och högteknologiska prylar tycks Ruth vilja markera sitt avstÄnd till tjugosjuttio. Men de ofrivilliga banden finns kvar, inte minst pÄ grund av hennes sorg efter ungdomskÀrleken och Ems far Mio. Historien om Mios liv och död vill hon till varje pris hÄlla hemlig för sonen. Men Àr Mio verkligen död? I en mystisk inspelning som Ruth kommer över pÄstÄs han leva och befinna sig pÄ en plats som kallas "avdelningen för ingenting".
"Ixelles" Àr en mÀsterlig roman med mÄnga olika skikt som gradvis öppnar sig för lÀsaren. Den har redan omtalats som en hyllning till bibliotekens roll och lÀsningens magi, och den Àr det ocksÄ, men knappast i första hand. HÀr finns gott om andliga metaforer och subtila symboliska bilder, samt partier som liksom lösgör sig frÄn berÀttelsen och pÄminner om att livet bestÄr av ögonblick. Ett tema som skymtar Àr lÀngtan bort, lite som i Johannes Anyurus "Skulle jag dö under andra himlar" frÄn 2010. Men det finns ocksÄ teman som rör vÄrt eget hÀr och nu: berÀttelsernas makt att pÄverka vÄr vÀrldsbild, och omvÀnt faran med illusionen att alla vÄra beslut Àr förhandsprogrammerade av ett osynligt "system".
Johannes Anyuru lÄter handlingen stÀndigt och lite diffust glida i rum och tid, vilket tvingar lÀsaren till maximal uppmÀrksamhet. Postnumret i Antwerpen finns i verkligheten, men den miljö som tecknas Àr helt fiktiv. Det Àr som om författaren vill ge lÀsaren en rent fysisk distans till vÄra egna utsatta omrÄden. FrÄgan Àr bara varför Anyuru, som brukar hÀvda att politiker och debattörer projicerar egna förestÀllningar pÄ förorten, sjÀlv fyller romanens förort med exakt de bilder som kÀnns igen frÄn nyheterna och mediedebatten. Den osentimentala, kanske till och med kyligt registrerande berÀttarrösten Àr icke desto mindre romanens styrka. Att Anyurus romanpersoner inte tigger om lÀsarens sympati, utan bara Àr, Àr kanske precis det som gör "Ixelles" till en sÄ pass stark och nyanserad berÀttelse.