Lyrik byggd av spÄnskivor och Àlgjakt

Marit Kapla har förvandlat vardagssprÄk till poesi.

Martin Hederos och Marit Kapla gav "Osebol - en förestÀllning om en by" i Eskilstuna pÄ fredagskvÀllen.

Martin Hederos och Marit Kapla gav "Osebol - en förestÀllning om en by" i Eskilstuna pÄ fredagskvÀllen.

Foto: Eva Axelsson

Recension2019-11-30 12:19
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

LYRIK

"Osebol – en förestĂ€llning om en by"

Marit Kapla, författare

Martin Hederos, musiker

Biografbaren, Eskilstuna

Eskilstunas meste nöjesarrangör bokade upp och prickade in en litteraturpristagare lÄngt innan Augustpriset var avgjort - och det Àr fullsatt i kÀllaren nÀr författaren Marit Kapla reciterar ur sin bok dÀr de 42 invÄnarna i Osebol berÀttar hur landet ligger i en liten vÀrmlÀndsk by i slutet av 2010-talet.

Martin Hederos ackompanjerar pĂ„ piano och det Ă€r mĂ€rkligt att höra ett vardagssprĂ„k man sĂ„ vĂ€l kĂ€nner igen - men aldrig ens reflekterat över att det skulle kunna förvandlas till lyrik. Eller Ă€n mindre ta sig in i de litterĂ€ra salongerna. 

Det handlar om spĂ„nskivor, reservdelar och hyvlar, om skepsisen mot inflyttarna som bildat kollektiv, om kĂ€rleken till ett landskap och funderingar över om det kanske med Ă„lderns rĂ€tt Ă€ndĂ„ inte Ă€r dags att flytta in till en lĂ€genhet i Torsby. OcksĂ„ undersköterskans redogörelse för hur hon jobbar med demensproblematik blir till en betraktelse över den glesbygd som sakta hamnat i skuggan, om Ă„ldringarna som hellre vill att hon ska dricka kaffe Ă€n ta tvĂ€tten. ”Livsgnuttan” Ă€r viktigare Ă€n de praktiska bestyren.

”Mitt liv har varit som VĂ€rmland. Berg och dalar” sĂ€ger Åke, född 46, nĂ€r han funderar över Ă„ren som gĂ„tt. En annan röst prickar in sĂ€songen med:  â€Det var innan Ă€lgjakten nĂ€r Vintergatan var som en stjĂ€rnbarriĂ€r”.

HĂ€r finns de som andas ursĂ€kt för att de inte flyttat nĂ„gon annanstans, men ocksĂ„ polacken som kommit för att arbeta och tycker det Ă€r si och sĂ„ med den svenska arbetsmoralen. Och kyrkvĂ€rden som tycker synd om prĂ€sten som fĂ„tt Ă„ka sĂ„ lĂ„ngt för att förrĂ€tta – ett mĂ€ssfall.

Martin Hederos pianospel följer och fyller ut, men nĂ€r hon som tagit pĂ„ sig ansvar för ensamkommande flyktingbarn beskriver hopplösheten i att aldrig fĂ„ besked: ”fĂ„r jag stanna eller mĂ„ste jag ge mig av”- dĂ„ tar han fram fiolen. Och det kvidande vemodet i taglet mot strĂ€ngarna ger bĂ„de folkmusiken och livet i vakuum ytterligare en dimension.

Marit Kaplas metod, en vÀv av röster som sammantaget beskriver ett tillstÄnd, har anvÀnts av bland andra Nobelpristagaren Svetlana Alexievich om kvinnorna som stred i Röda armén och Studs Terkel om Chicago under depressionen. Men ingen hade vÀl tidigare tÀnkt tanken pÄ att den ocksÄ skulle kunna appliceras pÄ, och sÄ vÀl fÄnga in, svensk avfolkningsproblematik. Och dessutom bli till lyrik som Àr bÄde smÀrtsam och hÀrlig att lyssna till.