Magnus Uggla sprakar av energi i "Johnny the Fucker"

Magnus Ugglas monolog"Johnny the Fucker" Àr en otroligt smart och rolig teaterförestÀllning som bÄde överraskar och bjuder maximal kontakt med publiken.

Magnus Uggla spelar sig sjÀlv i monologförestÀllningen Johnny the Fucker.

Magnus Uggla spelar sig sjÀlv i monologförestÀllningen Johnny the Fucker.

Foto: Carl Thorborg

Recension2021-11-11 17:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Teater

Johnny the Fucker
Av och med Magnus Uggla

Manus och dramatisering: Maria Persson Hedenius

Regi och scenografi: Sara Giese

Ljuddesign: Stefan Johansson

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Magnus Uggla sitter aldrig stilla, men Ă€r samtidigt alltid sig vĂ€ldigt lik. Antagligen Ă€r det dĂ€rför han lyckas behĂ„lla sin publik Ă„r efter Ă„r och Ă€ven nĂ„ ut till nya Ă„ldersgrupper. För den som inte redan kĂ€nde till det har Uggla sedan flera Ă„r varit en superhet influencer genom sociala medier-koncept "Fredagsdrinken". Han har Ă€ven den populĂ€ra podcasten "Ugglas & Ugglas podcast" tillsammans med sin dotter Agnes. 

NĂ€r han nu dyker upp pĂ„ scenen med en nyskriven monolog handlar det dock om gamla tider. FörestĂ€llningen Ă€r baserad pĂ„ hans senaste bok, "Johnny the Fucker". 

1977 fick Magnus Uggla ett massivt genombrott med lÄten "Varning pÄ stan" och albumet "Varför ska man ta livet av sig för nÀr man ÀndÄ inte fÄr höra snacket efterÄt". Han blev hela Sveriges rebell samtidigt som han sÄlde guld. Men det uppföljande albumet "Vittring" som kom 1978 floppade och efter en dÄligt belagd turné upplevde Magnus Uggla en rejÀl svacka i sin karriÀr och beslutar sig alltsÄ för att tÀvla i Melodifestivalen 1979 med lÄten "Johnny the Rocker". Han kommer sist.

undefined
"Johnny the Fucker" handlar om ett fiasko.

Det Ă€r inte otippat att Magnus Uggla, kungen av sjĂ€lvdistans, skriver en bok om sin karriĂ€rs stora fiasko. Det Ă€r dĂ€rför vi Ă€lskar honom. Men det Ă€r nĂ„got annat att stĂ€lla sig ensam pĂ„ en scenen och berĂ€tta historien. Texten Ă€r, med förlov sagt, ibland ganska omstĂ€ndlig och klyschig. Det kunde ha blivit en och en halv timme av gamla musikminnen med 67-Ă„rig rockikon som fortfarande klĂ€r sig och pratar som nĂ€r han var 23. 

Men han Ă€r en sanna estradör, och med hjĂ€lp av dramatikern Maria Persson Hedenius och regissör Sara Giese har Uggla fĂ„tt till en frĂ€sch förestĂ€llning dĂ€r det hĂ€nder saker hela tiden. 

Scenografin Ă€r genial, en tom musikscen, som dagen efter konserten osar av bakfylla och Ă„ngest. Med hjĂ€lp av ett piano, ljudeffekter och rörliga boxar fĂ„r vi följa med till skivbolagskontor, pĂ„ krogen och upp pĂ„ Melloscenen. 

Magnus Uggla bjuder pÄ en hel del musik i förestÀllningen och han sprakar av energi. ScennÀrvaron och kontakten med publiken Àr total. Alla i salongen Àlskar honom. NÀr extranumret Àr slut Àr jag stel i hela ansiktet. Jag har lett konstant i en och en halv timme.

undefined
67-Ärige Magnus Uggla Àr vital och energisk pÄ scenen och ha total kontakt med publiken, skriver Catarina Nitz
 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om