Teater
Johnny the Fucker
Av och med Magnus Uggla
Manus och dramatisering: Maria Persson Hedenius
Regi och scenografi: Sara Giese
Ljuddesign: Stefan Johansson
Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Magnus Uggla sitter aldrig stilla, men Àr samtidigt alltid sig vÀldigt lik. Antagligen Àr det dÀrför han lyckas behÄlla sin publik Är efter Är och Àven nÄ ut till nya Äldersgrupper. För den som inte redan kÀnde till det har Uggla sedan flera Är varit en superhet influencer genom sociala medier-koncept "Fredagsdrinken". Han har Àven den populÀra podcasten "Ugglas & Ugglas podcast" tillsammans med sin dotter Agnes.
NÀr han nu dyker upp pÄ scenen med en nyskriven monolog handlar det dock om gamla tider. FörestÀllningen Àr baserad pÄ hans senaste bok, "Johnny the Fucker".
1977 fick Magnus Uggla ett massivt genombrott med lÄten "Varning pÄ stan" och albumet "Varför ska man ta livet av sig för nÀr man ÀndÄ inte fÄr höra snacket efterÄt". Han blev hela Sveriges rebell samtidigt som han sÄlde guld. Men det uppföljande albumet "Vittring" som kom 1978 floppade och efter en dÄligt belagd turné upplevde Magnus Uggla en rejÀl svacka i sin karriÀr och beslutar sig alltsÄ för att tÀvla i Melodifestivalen 1979 med lÄten "Johnny the Rocker". Han kommer sist.
Det Àr inte otippat att Magnus Uggla, kungen av sjÀlvdistans, skriver en bok om sin karriÀrs stora fiasko. Det Àr dÀrför vi Àlskar honom. Men det Àr nÄgot annat att stÀlla sig ensam pÄ en scenen och berÀtta historien. Texten Àr, med förlov sagt, ibland ganska omstÀndlig och klyschig. Det kunde ha blivit en och en halv timme av gamla musikminnen med 67-Ärig rockikon som fortfarande klÀr sig och pratar som nÀr han var 23.
Men han Àr en sanna estradör, och med hjÀlp av dramatikern Maria Persson Hedenius och regissör Sara Giese har Uggla fÄtt till en frÀsch förestÀllning dÀr det hÀnder saker hela tiden.
Scenografin Àr genial, en tom musikscen, som dagen efter konserten osar av bakfylla och Ängest. Med hjÀlp av ett piano, ljudeffekter och rörliga boxar fÄr vi följa med till skivbolagskontor, pÄ krogen och upp pÄ Melloscenen.
Magnus Uggla bjuder pÄ en hel del musik i förestÀllningen och han sprakar av energi. ScennÀrvaron och kontakten med publiken Àr total. Alla i salongen Àlskar honom. NÀr extranumret Àr slut Àr jag stel i hela ansiktet. Jag har lett konstant i en och en halv timme.