Action/Ăventyr
Titel: The Flash
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Ezra Miller, Michael Keaton, Sasha Calle
Regi: Andy Muschietti
Speltid: 155 min
Betyg: 4
"The Flash" Ă€r en film som fĂ„r premiĂ€r mot alla odds. Skandalerna kring huvudrollsinnehavaren Ezra Miller (anklagad för grooming, misshandel och sektledarfasoner) har fĂ„tt den att dingla ovanför avfallskvarnen. Att man likvĂ€l har propsat pĂ„ premiĂ€r av "Det"-regissören Andy Muschiettis förstlingsverk i superhjĂ€ltegenren har vĂ€ckt förhoppningar om att den ska vara nĂ„got alldeles extra â och det Ă€r den ocksĂ„. Trots sin grötiga blandning av allt som just nu trendar inom den trĂ„dslitna genren Ă€r "The Flash" nĂ€mligen superhjĂ€ltefilmens metaforiska död och Ă„teruppstĂ„ndelse â och dĂ€rmed dess framtid.
Barry "The Flash" Allen (Ezra Miller, som trots att han vad det verkar Ă€r galen verkligen briljerar) upptĂ€cker i en förtvivlad stund att hans blixtsnabbhet gör det möjligt för honom att springa bakĂ„t i tiden och rĂ€dda sin mamma frĂ„n att bli mördad. Men det förflutna bör man som bekanta inte mixtra med, och vilka vore egentligen vĂ„ra supehjĂ€ltar utan sina trauman? Allt gĂ„r pĂ„ tok nĂ€r Barry sparkas ut i ett alternativt tidsuniversum dĂ€r Aquaman (tack och lov) aldrig tycks ha sett vĂ€rldens ljus, Wonder Woman Ă€nnu lever inkognito, hans dubbelgĂ„ngare Ă€r en störig tonĂ„ring utan superkrafter, Superman Ă€r en tjej (Sasha Calle) tillfĂ„ngatagen av ett intakt Sovjet och Batman Ă€r en sjuttiplussare pĂ„ dekis vars högteknologiska utrustning sĂ„g sina bĂ€sta dagar pĂ„ 1990-talet â jajamĂ€n, det Ă€r Michael Keaton som efter 30 Ă„r drar pĂ„ sig drĂ€kten igen, och den sitter som ett smĂ€ck â men dĂ€r rymdskurken Zod likvĂ€l hotar att utplĂ„na jorden.
"The Flash" Àr en osminkad hyllning till superhjÀltegenren som charmar brallorna av filmnördarna och nostalgikerna, av gamlingarna och kidsen, liksom av dark-reboot-Àlskarna och de som vill att deras trikÄklÀdda hjÀltar ska leverera roliga oneliners och stÄ handfallna inför allt vad amour heter. "The Flash" Àr ett försvarstal för en genre som i decennier har dominerat filmutbudet, en desperat bön under bilan om att inte utsÀtta biorepertoaren för en avförtrollning genom att fimpa superhjÀltarna, och sist men inte minst ett trovÀrdigt löfte om bot och bÀttring som man innerst inne vet kommer blir omöjligt att hÄlla.