Svalkande bad Àr en klassfrÄga i dagens Mexiko

Billig rom, snuskiga fantasier och drömmen om att fĂ„ svalka sig i rent, klart vatten – Fernanda Melchors nya roman "Paradais" liknar en "Möss och mĂ€nniskor" skriven av Charles Bukowski.

Fernanda Melchor (född 1982) Àr en mexikansk författare. Hon slog igenom internationellt med romanen "OrkansÀsong" som kom pÄ svenska förra Äret. "Paradais" hÄller nu pÄ att bli film.

Fernanda Melchor (född 1982) Àr en mexikansk författare. Hon slog igenom internationellt med romanen "OrkansÀsong" som kom pÄ svenska förra Äret. "Paradais" hÄller nu pÄ att bli film.

Foto: Tranan

Recension2022-03-05 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

TvÄ pojkar möts i det inhÀgnade rikemansomrÄdet Paradais nÄgonstans i Mexiko. Polo arbetar som parkvakt i det flotta villasamhÀllet eftersom han har blivit utslÀngd frÄn skolan. Den mer vÀlbestÀllde Franco har gÄtt ett liknande öde till mötes och gör mest ingenting, bara ligger pÄ sitt rum fullstÀndigt uppslukad av erotiska dagdrömmar om den vackra fru Maroño i huset bredvid. Pojkarnas samvaro Àr en transaktion. Franco har billig rom och snuskiga fantasier och Polo har en stÀndig vilja att dricka sig berusad: den ene förloraren stÄr ut med den andres perversioner sÄ lÀnge spriten flödar.

SĂ„dan Ă€r upptakten till Fernanda Melchors andra roman pĂ„ svenska, som i sin korthet gör ett bittert kammarspel av det moderna Mexikos vedermödor. Om den rosade "OrkansĂ€song" frĂ„n i fjol var en rasande, mĂ„ngtydig mordgĂ„ta berĂ€ttad i högt tempo Ă€r Melchors nya mer beskuren. Det Ă€r en berĂ€ttelse om illdĂ„d, men den typen av illdĂ„d som begĂ„s pĂ„ grund av ungdomlig oförstĂ„else, oskuld, storhetsvansinne och den uppgivenhet som kan frodas i ett sönderfallande samhĂ€lle. Det Ă€r som om Charles Bukowski hade berusat sig tillrĂ€ckligt för att vilja skriva en ny version av John Steinbecks "Möss och mĂ€nniskor" – Melchors kĂ€nsla för maskulin rĂ„het, för tillfĂ€lligheternas dominospel och det kriminella landskapets fallgropar har sĂ„dana kvaliteter.

En allmÀn instÀllning till Fernanda Melchors böcker Àr att de gestaltar det manliga vÄldets konsekvenser för det moderna Mexiko. Det gÀller för all del Àven "Paradais", men en sÄdan lÀsning ter sig ocksÄ ganska platt i relation till ett författarskap som rymmer betydligt fler nivÄer Àn sÄ. Att Melchor hÀr lÄter tvÄ unga mÀn stÄ i centrum för berÀttelsen ger en fingervisning om att det Àr andra mekanismer Àn det manligt kodade vÄldet som stÄr för mörkret i hennes Mexiko.

Franco mĂ„ vara en helt igenom förtappad sjĂ€l, en voyeuristisk lösdrivare som trots att han har alla förutsĂ€ttningar att klara sig fastnar i sina snuskiga drifter. Polo – romanens antihjĂ€lte – Ă€r dĂ€remot annorlunda, en i grunden kĂ€nslig sjĂ€l som lĂ€ngtar efter frihet mer Ă€n nĂ„gonting annat. Men Ă€ven han fastnar förstĂ„s, inte i fantasierna, men i flykten frĂ„n jaget, frĂ„n hettan och tristessen. I en sĂ€rskilt skarp scen plockar han skrĂ€p kring en swimmingpool och drömmer om att för en gĂ„ngs skull, den första i livet, fĂ„ sjunka ned i den och röra vid "det blĂ„ och vĂ€lskötta mosaikgolvet med ansiktet, det som var allt annat Ă€n den dyiga, kletiga och söndertrasade bottnen i Jamapafloden".

Saknaden av svalka och renhet Ă€r vad Fernanda Melchors romangestalter begraver i sina sargade sinnen. Det handlar inte om vem som gör vad, vem som styr och vem som lĂ„ter sig styras, utan om denna stĂ€ndigt nĂ€rvarande hetta och vilka som har rĂ„d att svalka sig. FlodkrĂ€ftor, malar, flugor och parasiter befolkar berĂ€ttelsens utmarker. Ett stenkast bort badar fetknoppar i klart vatten, rĂ„ttor mĂ„ste jagas för hand för att dyra husdjur inte ska förgiftas. Melchors lamslagna slĂ€kter, dess smĂ„brottslingar och förtvivlade mödrar, liknar varandra, de utdelar sina svordomar och sparkar. SĂ„ rymmer romanen i sin kĂ€rna – i Polos förhastade revolution – en idĂ© om att den kör av förbannelser som riktas mot söner, döttrar, kusiner, vem som Ă€n rĂ„kar vara nĂ€rvarande, egentligen borde riktas nĂ„gon annanstans.

Roman

Fernanda Melchor

Paradais

Övers. Hanna Nordenhök

Bokförlaget Tranan