Segdraget nÀr konstförfalskare ska bevisa sin oskuld

"The last Vermeer" berĂ€ttar en i sig högst intressant historia – men det sega tempot hindrar filmen frĂ„n att lyfta.

Konstförfalskaren Han van Meegeren (Guy Pearce) anklagas i "The last Vermeer" för att ha sÄlt ett ovÀrderligt konstverk till nazistpampen Hermann Göring.

Konstförfalskaren Han van Meegeren (Guy Pearce) anklagas i "The last Vermeer" för att ha sÄlt ett ovÀrderligt konstverk till nazistpampen Hermann Göring.

Foto: Jack English/Sony Pictures

Recension2021-03-05 06:40
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: The last Vermeer

PremiÀr: 5 mars pÄ SF Anytime , Viaplay med flera

I rollerna: Guy Pearce, Claes Bang, Vicky Krieps

Regi: Dan Friedkin

Speltid: 112 min

Betyg: 2

Under andra vĂ€rldskriget stal nazisterna otaliga mĂ€ngder med konstföremĂ„l i de ockuperade lĂ€nderna – och förstĂ„s Ă€ven inhemskt nĂ€r de konfiskerade/stal föremĂ„l frĂ„n judar och mĂ„nga andra. Det var ett riktigt hĂ€stjobb att efter freden 1945 försöka Ă„terbörda sĂ„ mycket som gick av detta till dess rĂ€ttmĂ€tiga Ă€gare. George Clooney regisserade och spelade i filmen "The Monuments men" (2014) som handlade om en avdelning i den amerikanska armĂ©n som hade detta till uppgift.

I "The last Vermeer" Ă€r platsen NederlĂ€nderna och berĂ€ttelsen fokuserar pĂ„ "verkliga hĂ€ndelser" – citattecknen dĂ€rför att detta med verkliga hĂ€ndelser som bekant hanteras mycket fritt i filmer och andra sammanhang. Filmen handlar om konstnĂ€ren Han van Meegeren som anklagas för att ha sĂ„lt en ovĂ€rderlig mĂ„lning av 1600-talskonstnĂ€ren Johannes Vermeer till den tyske riksmarskalken Hermann Göring. Den anklagade hĂ€vdar dock att mĂ„lningen Ă€r en egenhĂ€ndig förfalskning, vilket möts med stor misstro. Han försvaras dock av en brittisk officer som gör en egen utredning. 

Historia borde egentligen ha förvaltats pÄ hemmaplan. Nu utspelas filmen i stÀllet pÄ engelska, Han van Meegeren spelas av amerikanske Guy Pearce ("L.A. konfidentiellt", "Memento") och den brittiske officeren av danske Clas Bang ("The square", "Borgen"). Det förtar en del av kÀnslan, vilket förstÄs Àr synd, sÀrskilt dÄ man ÀndÄ har anstrÀngt sig för att fÄnga in den direkta efterkrigstiden. KÀnslan av att vilja ta hÀmnd pÄ allt som varit under kriget gjorde att mÄnga övergrepp och summariska rÀttegÄngar Àgde rum. HÀr Àr steget inte lÄngt frÄn uppretad folkmassa till att snabbt bli skjuten.

Man fĂ„r kanske förlĂ„ta det aningen sega tempot, och att berĂ€ttelsen aldrig griper tag ordentligt, att filmen Ă€r Dan Friedkins debut som regissör. Å andra sidan har han ett lĂ„ngt förflutet inom filmbranschen och man hade förvĂ€ntat sig mer.

Det som rÀddar Friedkins lÄngtrÄkiga förstlingsverk Àr skÄdespelarna. Pearce excellerar i rollen som smÄtt demonisk konstnÀr. Bang sÀtter sin rollfigur Àven han som den rÀttrÄdige britten med rÀttvisepatos. Kvinnorollerna dÀremot kunde ha fÄtt större plats, bÄde Vicky Krieps och Olivia Grant har betydligt större kapacitet Àn sÄ hÀr.