Drama
Titel: Blue Bayou
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Justin Chon, Alicia Vikander, Linh Dan Pham
Regi: Justin Chon
Speltid: 117 min
Betyg: 2
Platsen Àr New Orleans, med sina rosaskimrande solnedgÄngar fÄngade i varma analoga bilder. Inte lÄngt frÄn förorterna i betong och asfalt ligger en tropisk glÀnta i skogen, med en fin liten sjö dit Antonio LeBlanc brukar söka sig i stunder av motgÄngar. En plats som ocksÄ pÄminner om skogarna i födelselandet Korea, varifrÄn han blev adopterad i unga Är. Efter trakasserier frÄn en rasistisk polis hamnar Antonio i hÀktet, dÀr det visar sig att han av byrÄkratiska orsaker rÀknas som illegal invandrare i USA och dÀrmed ska utvisas. Tillsammans med sin gravida hustru, spelad av Alicia Vikander, mÄste han nu samla argument för en överklagan samt fÄ tag i pengar till advokaten.
Grundpremissen i "Blue Bayou" Ă€r baserad pĂ„ ett antal upprörande rĂ€ttsfall, dĂ€r adopterade barn utvisats frĂ„n USA trots att de har levt i princip hela sina liv dĂ€r. Manusförfattaren, regissören och huvudrollsinnehavaren Justin Chon har investerat hela sin uppbragta sjĂ€l i berĂ€ttelsen om LeBlanc â en arbetarklasskille med smĂ„kriminellt förflutet som nu kĂ€mpar hĂ„rt för att kunna försörja sin familj. Filmen riktar skarp kritik mot ett omĂ€nskligt migrationssystem, och hyllar i stĂ€llet det mĂ„ngkulturella New Orleans; en smĂ€ltdegel av kulturer som tar sig uttryck lika mycket genom vietnamesiska trĂ€dgĂ„rdsfester som det berömda Mardi gras-firandet.
Det gÄr inte att ta miste pÄ passionen bakom projektet, och kanske Àr det den som har fÄtt Justin Chon att tappa greppet om sin berÀttelse. Förutom adoption och migrationspolitik tacklar filmen ocksÄ frÄgor kring trasiga uppvÀxter, rasism och kriminalitet, dÀrtill försöker den hinna med en turbulent Àktenskapsskildring. Det Àr som att upphovsmannen har velat pressa in ett helt liv av erfarenheter och tankar, vilket resulterar i en film dÀr volymen stÀndigt Àr uppskruvad till max. Strömmen av skrik, snyftningar och blod tycks aldrig vilja sina i denna melodram med socialrealistiska förtecken, dÀr antalet krystade vÀndningar till slut blir fler Àn vad man orkar engagera sig i. Alicia Vikander anstrÀnger sig till det yttersta med bÄde tÄrar och sydstatsdialekt, men gÄr liksom det mesta i filmen överstyr.
Kvar finns en i grunden viktig berÀttelse, samt en fin och icke turistisk skildring av New Orleans.