MÀnniskor kommer och mÀnniskor gÄr. Men de flesta av oss har nog nÄgon eller nÄgra som pÄ olika sÀtt har prÀglat oss, förÀndrat vÄr livsriktning eller tagit vÄra hjÀrtan i besittning. Kanske för alltid. Ofta för alltid.
Detsamma gÀller Àven författaren Ia Genberg. Hennes fjÀrde bok "Detaljerna" kretsar kring personer som har varit sÀrdeles viktiga för berÀttaren i romanen, eller kanske till och med för författaren sjÀlv. I alla fall kÀnns det sÄ nÀr jag lÀser denna kÀnsloladdade roman, som trots att den egentligen skildrar fyra andra personer ocksÄ mÄlar upp en bild av berÀttaren sjÀlv.
Genberg berÀttar utan ÄthÀvor och manér, om livet som varit, om mÀnniskor som passerat och om de kÀnslor och tankar som de har vÀckt. Relationer som blottlÀgger berÀttarens allra innersta kÀrna.
Romanens tvĂ„ första portrĂ€tt fokuserar pĂ„ personer som berĂ€ttaren möter i 20-Ă„rsĂ„ldern, dĂ€r bĂ„da har stort inflytande pĂ„ henne. Universitetskamraten och senare kĂ€restan Johanna Ă€r ett mĂ„linriktat, vĂ€rldsvant akademikerbarn, fyllt av frenesi och lojalitet, grundlig i sitt engagemang. OcksĂ„ i sitt förhĂ„llande till huvudpersonen, nĂ„got som ger trygghet och lugn. Ănda tills sprickan i det felfria anletet inte gĂ„r att blunda för efter kvĂ€llen dĂ„ Johanna blottar sin inre kyla â redskapet som hela tiden har legat dĂ€r som ett sĂ€tt att manövrera omgivningen. SĂ„ Ă€ven berĂ€ttaren: "I Johannas familj höjde ingen rösten, bara tempot och antalet inskjutna bisatser. Jag attraherades av det, inhalerade det, lĂ€t mig befruktas av hennes sĂ€tt att tala och vara. Jag anpassade mig, gjorde min egen version, lĂ€t henne förĂ€ndra mig för alltid."
OcksĂ„ klasskamraten Niki Ă€r lika omvĂ€lvande, Ă€ven om hon Ă€r Johannas raka motsats. Lynnig och kĂ€nslostyrd, van att fĂ„ sin vilja igenom och samtidigt briljant och underbar, full av idĂ©er â nĂ€r hon Ă€r pĂ„ rĂ€tt humör. Livet som sambo med Niki blir bokstavligen en fest. Fylld av hemkört vin och killar. Snart nog Ă€r berĂ€ttaren helt uppslukad av Niki och dansar, som alla andra, efter hennes pipa. Tills det ofrĂ„nkomliga och brutala slutet kommer lika överrumplande som döden. För alla i Nikis omgivning.
Det Àr fascinerande att se hur Ia Genberg avklÀr dessa bÄda karaktÀrers manipulativa sÀtt och hur deras starka personligheter "fyller" huvudpersonen. Lika stark pÄverkan har dÀremot inte förÀlskelsen Alejandro, som Àr romanens svagaste lÀnk. För trots att han blir pappa till berÀttarens barn och dÀrmed lÀmnar den största av gÄvor, sÄ Àr portrÀttet av Alejandro mÀrkligt intetsÀgande och stumt, och det lÀmnar mig som lÀsare med föga intresse. Men sÄ Àr det heller ingen svindlande förÀlskelse som berÀttaren drabbas av.
Romanens starkaste portrÀtt Àr sparat till sist. Det Àr portrÀttet av berÀttarens mamma Birgitta, dÀr uppvÀxten gestaltas och förklarar den sorg som ligger i botten. Birgitta blir som barn vÄldtagen, vilket prÀglar hela hennes liv och person. SÄ Àven hennes barn. Oron ligger dÀr som en dov ton. Garden Àr stÀndigt uppe mot andra mÀnniskor, mot Ängesten, ja mot hela livet. Och emellanÄt, som dÄ berÀttaren föds, tar Ängesten över helt.
PortrÀttet av mamman Àr en otroligt sorglig berÀttelse, dÀr Ia Genberg sÄ imponerande blottlÀgger vÄldets konsekvenser ocksÄ för efterföljande generationer. Och det Àr hÀr hennes styrka ligger, i blicken för detaljer och det ytterst skÀrpta sinnet. Den dÀr dallringen pÄ ytan som avslöjar de brÄda djupen.