Roman
Thuva Steen
Modershymn
Atlas förlag
Det Ă€r en mycket sĂ€regen modershymn som Thuva Steen framför i sin lyriska debutbok. Men sĂ„ Ă€r det heller inte den gĂ€ngse bilden av den upphöjda, ibland nĂ€stan sakrala modern som hon beskriver, utan snarare dess motsats. LĂ€saren möter en kvinna som inte var Ă€mnad att blir förĂ€lder â eller som nĂ„gonsin blev redo att axla rollen som vĂ„rdnadshavare. Hon har fullt upp med att hĂ„lla sig sjĂ€lv vid liv, och inget dĂ€rutöver. En oförmĂ„ga som Ă€r total och som ocksĂ„ genomsyrar dottern, ja hela bokens berĂ€ttelse.
Nej, det Ă€r knappast ett idolportrĂ€tt som vi talar om, men för den skull Ă€r boken inte i avsaknad av kĂ€rlek, en desperat sĂ„dan. MisĂ€ren Ă€r djup. Smuts och skit blandas med piller, sprit och galenskap. Hemmet Ă€r prĂ€glat av fattigdom, sĂ„vĂ€l materiell som emotionell. ĂndĂ„, och kanske just dĂ€rför, drunknar dottern i sin ensamhet och saknad, dĂ„ modern sakta men sĂ€kert tynar bort i cancer för att slutligen dö.
"Modershymn" Àr en otroligt sorglig berÀttelse. Inte för en sekund vÀjer Thuva Steen för det svÄra. Och samtidigt Àr det sÄ vacker mitt i allt det bedrövliga, inte minst för att Steens underbara bildsprÄk gör mig fullkomligt bergtagen: "Fuktiga gravstenar, sovande kroppar under jorden. Jag Àr hemma hÀr. Vi sitter pÄ en parkbÀnk och dricker örtlikör ur motellets plastglas. Den söta smaken av mynta, doften av förruttnelse."
SprÄket Àr svindlande, sÄrigt och naket. HÀr talar vi om ett slags rak brutalrealism, snarare Àn diskbÀnksrealism. Bilderna Àr nÀrgÄngna och skoningslösa: torra fluglik, smutsvatten och illaluktande kroppar, Ängest och sorg som skaver och vrider sig i plÄgor under betraktarens blick. Varje ord Àr som en sÄrskorpa som pillas bort och ÄteruppstÄr. Det Àr sÄ vacker att det gör ont.
NÀr mamman dör Àr det som om ordens stjÀrnglans falnar och slutet av boken blir mer av ett sorgsamt eftermÀle, en bearbetning dÀr det poetiska alltmer övergÄr i enklare prosa. Men ocksÄ dysfunktionaliteten och det sociala arvet blir alltmer tydligt, för snart nog glömmer Àven dottern att tvÀtta sig och borsta tÀnderna. Dottern famlar, vinglar sig fram i tillvaron. Pennan slÀpar i de redan utmejslade fÄrorna. Lukten av rÄtt kött, alkohol och upprepningens kraft Àter sig in i dottern: "Jag Àr en liten miniatyr av henne. En liten dockkopia."