Drama
Titel: Tove
PremiÀr: 28 maj pÄ bio
I rollerna: Alma Pöysti, Krista Kosonen, Shanti Roney
Regi: Zaida Bergroth
Speltid: 103 min
Betyg: 3
Biografiska filmer, sÄ kallade biopics, Àr numera en genre i sig. Filmerna Àr oftast konstigt lika, som om de vore gjorda efter samma recept, trots att de rimligen borde vara specifika för just det unika liv som de skildrar. "Tove" Àr inget undantag. KonstnÀrliga anstrÀngningar, ett trassligt kÀrleksliv och lite epoknostalgi. Men nÄgra avgörande filmiska val gör att den stÄr ut frÄn mÀngden och engagerar.
Först och frÀmst har man valt att inte försöka ÄterberÀtta hela multikonstnÀren Tove Janssons liv. I stÀllet fokuserar man pÄ Ären efter andra vÀrldskrigets slut, dÄ de första Muminböckerna publicerades och Tove (Alma Pöysti) lever i en kÀrlekstriangel med inte en utan tvÄ gifta personer: tidningsmannen Atos Wirtanen (Shanti Roney) och teaterregissören Vivica Bandler (Krista Kosonen).
Likt Tove sjÀlv rör sig filmen mellan de olika elementen som utgör hennes liv. MÄleriet och tecknandet, Atos och Vivica. Det dyker upp en del detaljer om pappan, om Toves försök att fÄ stipendium och om konstnÀrskretsen i Helsingfors. Men framför allt Àr det relationen med Vivica som bÀr filmen. I skildringen av den glömmer man att det Àr just Tove Jansson som det handlar om, och filmen gÄr frÄn klassisk biopic till ett mer sjÀlvstÀndigt verk om omöjlig kÀrlek.
Ett ovanligt men klockrent val Àr att inte fotografera digitalt. Det Àr en sÀllsynt njutning att fÄ se (ny) analog film, och fotografen Linda Wassbergs gryniga foto ger scenerna en taktil kÀnsla. Hela filmens estetik Àr hÀrligt sensorisk. LjudlÀggningen Àr nÀra, prasslig, och ibland kÀnns dialogen nÀstan eftersynkad.
Kostymen och framför allt scenografin Àr mycket lyckad, med vad som kÀnns som en exakt kopia av Toves ateljé. Den tygdraperade lÀgenheten Àr levande, nÄgonting som Àr förvÄnansvÀrt svÄrt att lyckas med pÄ film. KÀnslan av fysisk nÀrvaro och materialitet passar ocksÄ Toves kreativa vÀrld. Den gestaltas av tusch mot papper, oljefÀrg smetad över duk, en tÀndsticka som frÀser till och hud mot hud.
PÄ det stora hela Àr filmens smÄdelar starkare Àn helheten. Men ett omsorgsfullt bygge rÀcker lÄngt, och en film Àr inte bara dess narrativ. "Tove" Àr ett bra exempel pÄ hur lÄngt man kommer med ett visuellt intressant foto, kÀnslig ljudlÀggning och inte minst en scenograf med öga för detaljer.