Fria skridskor: Suggestiv isdans upphÀvde tyngdkraften

Det Àr muller i luften och gnissel i isen nÀr de fem skridskoÄkarna i Le Patin Libre glider in pÄ isen i Nyköpings Rosvalla-hall.

Le Patin Libre frÄn Montreal Äker skridskor med inspiration i street-dance och nydans. HÀr i Rosvallahallen i Nyköping.

Le Patin Libre frÄn Montreal Äker skridskor med inspiration i street-dance och nydans. HÀr i Rosvallahallen i Nyköping.

Foto: Berit Westin

Dans2022-01-29 15:34
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Isdans

Vertical Influences 

PĂ„ isen: Skridskokompaniet Le Patin Libre, Montreal.

Musik: Jasmin Boivin

Plats: Rosvalla ishall, Nyköping

Arrangör: Nyköpings KonstÄkningsförening, Nyköpings arenor, Scenkonst Sörmland, DansnÀt Sverige

FullÀndad teknik och högt temp.I  Le Patin Libres korsning mellan dans och konstÄkning upphÀvs tyngdkraften.
FullÀndad teknik och högt temp.I Le Patin Libres korsning mellan dans och konstÄkning upphÀvs tyngdkraften.

Som en flock flyttfĂ„glar pĂ„ vĂ€g nĂ„gon annanstans seglar de in, gör rinken till sin landningsbana och upphĂ€ver grĂ€nsen mellan rymd och fast mark. Gravitationen Ă€r inget som tycks störa dessa virtuoser, tyngdkraften Ă€r det de sjĂ€lva och deras skridskor som styr och stĂ€ller med dĂ€r de glider fram. 

Att just glida Àr sjÀlva kÀrnan i skridskoÄkande menar Le Patin Libres grundare Alexandre Hamel. Piruetter och hopp, javisst, men i begynnelsen var - glidet. SjÀlv hÄrdtrÀnade han under hela sin uppvÀxt enligt konstÄkningens ABC. Som ung vuxen var han sÄ less pÄ att vinna priser och hÄlla sig till vedertagna regler att han var pÄ vÀg att helt vÀnda grillorna ryggen. IstÀllet sökte han nya vÀgar för sitt glidande och bildade Le Patin Libre. I stora drag kan stilen som "den fria skridskon" (som truppens namn betyder pÄ franska) anvÀnder sig av beskrivas som modern dans - fast pÄ skridskor. Experimentell och sökande efter nya uttryck. Koreografin tar gruppen fram tillsammans och musiken, iallafall till förestÀllningen "Vertical Influence", har skapats av en av Äkarna.

En efter en lösgör sig Äkarna ur kollektivet.
En efter en lösgör sig Äkarna ur kollektivet.

Det Àr ocksÄ i kollektivet kontra individen som kvÀllens första akt tar avstamp. En efter en lösgör sig Äkarna ur gruppen och gÄr i envig med de som blir kvar i gemenskapen. NÄgon vill gÄ sin egen vÀg, en annan mobbas och stÀlls utanför.

Tempot Ă€r hela tiden högt och tekniken fullĂ€ndad. För trots att Le Patin Libre vill stĂ€lla traditionell konstĂ„kning pĂ„ Ă€nda sĂ„ saknas varken piruetter eller halsbrytande hopp. Inte ens truppens gamla hockey-lirare, som kör pĂ„ rör, hĂ„ller sig borta frĂ„n "tyska hoppet i pik"(som jag mĂ„ste skriva i brist pĂ„ kunskap om konstĂ„kningstermer). 

Rinkens strÄlkastarljus gÄr pÄ sparlÄga under förestÀllningen. Mörkret bidrar till den suggestiva stÀmningen.
Rinkens strÄlkastarljus gÄr pÄ sparlÄga under förestÀllningen. Mörkret bidrar till den suggestiva stÀmningen.

Till andra akten har vi i publiken fĂ„tt flytta ned till rinkens kortsida och sitter i stort sett nere pĂ„ isen. Kylan Ă€r pĂ„taglig och varje skĂ€r som Ă„karna tar pĂ„ isen bĂ„de hörs och kĂ€nns Ă€nda in i kroppen. EntrĂ©n för tankarna till en formation av jaktplan som dundrar in över ett intet ont anande vardagsliv. NĂ„got liknande har vi tidigare knappast sett, inte ens pĂ„ TV och med all sĂ€kerhet aldrig frĂ„n VM i konstĂ„kning. 

Det Àr mÀktigt, suggestivt och storslaget pÄ en och samma gÄng.