ââVi har hela tiden trott att den ska upp och jag har mentalt riktat in mig pĂ„ det. Men det kĂ€nns lĂ€nge sedan och man behöver ta ett djupt spadtag för att komma tillbaka in, sĂ€ger Livia Millhagen, som för andra gĂ„ngen har premiĂ€r pĂ„ "Katt pĂ„ hett plĂ„ttak", pĂ„ Maximteatern i Stockholm den 29 september.
PjÀsen sattes först upp i februari i regi av Stefan Larsson, som ocksÄ nyligen stod för en bejublad förestÀllning av Tennesse Williams-klassikern "Linje Lusta" pÄ Dramaten. Livia Millhagen hade ocksÄ dÄ en av huvudrollerna, och Àven om pjÀserna skiljer sig Ät Àr hon glad över att vara tillbaka i den amerikanska författarens universum.
ââPĂ„ det sĂ€ttet som Stefan Larsson ville undersöka Tennesse Williams kĂ€nns det som en fortsĂ€ttning pĂ„ det spĂ„ret Ă€ven fast rollerna Ă€r vĂ€ldigt olika, sĂ€ger hon.
"VĂ€lskrivet"
För Linus Wahlgren blir det första gÄngen han framför kammardramat, dÀr en familj samlas för att fira en rik faders födelsedag. Alla utom pappan sjÀlv vet att det förmodligen Àr hans sista, och kvÀllen blir en lÄng uppgörelse kring framtida arv och familjens relationer.
ââAtt det Ă€r vĂ€lskrivet var det som gjorde att jag ville göra det hĂ€r. Det Ă€r en vĂ€lskriven pjĂ€s, en utmanande roll och ett jĂ€vla drömgĂ€ng att fĂ„ jobba med, sĂ€ger Linus Wahlgren.
Han spelar sonen Brick som försöker dricka bort sorgen efter en förlorad barndomsvÀn. Denne tog sitt liv efter att först ha förklarat Brick sin kÀrlek. Relationen med hustrun Maggie, spelad av Livia Millhagen, hÀnger pÄ en skör trÄd och de tvÄ gör upp om svartsjukan, barnlösheten och skulden inför öppen ridÄ.
ââJag tycker att far och son-relationen Ă€r otroligt komplex och sorgligt vacker. Sedan Ă€r ju relationen mellan Brick och Maggie ocksĂ„ tragisk, sĂ€ger Linus Wahlgren.
En kÀftsmÀll
Stefan Larsson anvÀnder Äterigen tekniken att filma pÄ scenen, som en metod för att hitta smÀrtpunkterna och komma nÀra rollfigurerna.
ââFörhoppningsvis skapar det ytterligare dimensioner till konflikten, sĂ€ger Livia Millhagen.
BÄde hon och Linus Wahlgren ser fram emot att Àntligen stÄ pÄ scenen igen, för att skapa det som uppstÄr "hÀr och nu" framför publikens ögon.
ââAtt kliva in pĂ„ teatern och fĂ„ den hĂ€r kĂ€ftsmĂ€llen Ă€r en kĂ€nslomĂ€ssig roller coaster â det kan du inte fĂ„ genom att kolla pĂ„ serier som âThe White Lotusâ. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got helt annat, sĂ€ger Linus Wahlgren.