Höj körkortsåldern till 25 år. Det skulle minska antalet bilolyckor drastiskt, menar trafikforskarna Ulf Björnstig och Nils-Petter Gregersen.
Reaktionerna kom fort. Allt ifrån riksdagsledamöternas "dråpslag mot unga" till "idioti" och "oseriöst" från vanligt folk.
Men sett till olycksstatistiken är förslaget logiskt. Om man fick bort alla 18-24-åringar från vägarna skulle, för det första, det totala antalet bilister minska. Med färre bilister minskar risken för olyckor.
Varje år omkommer hundratals människor i trafiken och det är de unga som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Det gäller särskilt singelolyckor och olyckor där föraren förlorat kontrollen över bilen. Höga farter, alkohol, trötthet och körning på kvällar och helger är andra faktorer som spelar in. Om de unga inte fick ta körkort förrän de fyllt 25 skulle antalet olyckor minska.
Att det är så många unga som råkar illa ut på vägarna har, enligt forskarna, både fysiologiska och psykologiska orsaker. Till de fysiologiska hör att vissa av hjärnans viktiga funktioner inte är färdigutvecklade förrän i 25-årsåldern. Bland de psykologiska nämns sämre riskvärdering, sämre tolkning av synintryck och brist på erfarenhet som bilförare. Forskarna vill också ta med sådant som grupptryck och livsstil.
Den tragiska olyckan i Malå förra helgen är bara ett exempel på hur illa det kan gå när unga bilförare gör missbedömningar i trafiken. En 20-årig man körde i alldeles för hög fart i förhållande till väglaget – i en bil som dessutom var belagd med körförbud sedan flera månader tillbaka. En 13-årig pojke omkom och sex personer skadades, två av dem allvarligt.
Det går dock inte att titta på körkortsåldern enbart ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Körkort gör det mycket lättare för många att få in en fot på arbetsmarknaden. Höjd åldersgräns skulle ta bort många arbeten som unga kan utföra utan att ha en längre utbildning.
Det skulle också försvåra för unga människor att bo kvar på landsbygden och jobba i glesbefolkade områden. Det skulle dränera landsbygden på folk och i förlängningen öka trycket ännu mer på städerna, där det för en körkortslös går att ta sig fram tack vare en hyfsat utbyggd kollektivtrafik.
Och var skulle alla dessa unga bo? Det är svårt redan i dag för unga att få en bostad på många orter.
En höjning av körkortsåldern till 25 går helt på tvärs med nu gällande regler, som säger att man får börja övningsköra vid 16 års ålder. Hade forskarna tänkt att ungdomarna skulle få övningsköra från 16 år även i fortsättningen, eller skulle den åldergränsen också höjas? Om detta står inte ett ord i den rapport som ligger till grund för förslaget att höja körkortsåldern.
Gissningsvis skulle också fler köra olovligt om idén blev verklighet. Det kan inte vara bra för trafiksäkerheten.