Även för Sverige Ă€r EU:s Brexitavtal det mindre dĂ„liga

Boris Johnson (t v, framför talmannen, mittemot oppositionsledarbÀnken) har gÄng pÄ gÄng försvÄrat för parlamentet att pÄverka Brexit. För beslut om villkoren finns nu bara ett par dagars utrymme.

Boris Johnson (t v, framför talmannen, mittemot oppositionsledarbÀnken) har gÄng pÄ gÄng försvÄrat för parlamentet att pÄverka Brexit. För beslut om villkoren finns nu bara ett par dagars utrymme.

Foto: Jessica Taylor, AP/TT

Ledare2020-12-27 14:15
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Det blir inte Boris Johnsons kaos som dominerar nyhetshĂ€ndelserna de första veckorna i januari.  Det blir inte omedelbara tullar vid kanalhamnarna och fortsatta trafikstockningar i utrikeshandeln. En uppgörelse med EU om nĂ€sta steg i Brexit nĂ„ddes med minsta möjliga tidsmarginal – sĂ„ liten att parlamentets granskning blir hektiskt snabb och inte hinner bli farligt besvĂ€rande för premiĂ€rministern. 

Det kan dÀremot vara Donald Trumps fortsatta utmaningar mot författningen, rÀttsstaten och demokratin som blir det dramatiska fyrverkeriet dagarna nÀrmast efter Ärsskiftet. Han uttalar sig fortfarande som om valresultatet i presidentvalet bör undanröjas av kongressen. Försöken att med innehÄllslösa anklagelser fÄ domstolar att upphÀva valet har ömkligen misslyckats. Vilka metoder han nu kommer att ta till Àr en öppen frÄga, alltmer besvÀrande för mÄnga Àven i hans eget parti.

Det avtal som nu finns om Brexit skapar en del klarhet. Men i rader av viktiga frĂ„gor vĂ€ntar fortsatta förhandlingar, och en mycket utdragen process dĂ€r Storbritanniens förhĂ„llande till villkoren pĂ„ EU:s inre marknad kan komma att utvecklas Ă„t olika hĂ„ll. Avtalet blir frĂ„n början av januari tillĂ€mpat som provisorium. För att det ska gĂ€lla varaktigt mĂ„ste det godkĂ€nnas av alla EU-staterna. Det gĂ„r inte lika fort som den blixtbehandling, under ett par eller kanske ett enda dygn, som Boris Johnson nu siktar pĂ„ i det brittiska parlamentet.

För Sverige och andra medlemslĂ€nder – liksom för oppositionen i det brittiska underhuset – Ă€r det rimliga nu att slĂ€ppa förbi avtalet i det skick som det mödosamt gĂ„tt att fĂ„ det till. Hur olyckligt britternas uttrĂ€de Ă€n Ă€r sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre realistiskt att upphĂ€va det. Den politiska kursen bör vara att minimera skadorna och att fĂ„ Storbritannien att pĂ„ nytt fungera vĂ€l i demokratiernas samarbete inom sĂ€kerhetspolitiska, miljö- och klimatpolitiska och ekonomiska omrĂ„den. Alternativet med oordnat, kaotiskt brittiskt uttrĂ€de Ă€r entydigt sĂ€mre.

Men de konservativa Brexitministrarnas fluffiga visioner om bÀttre ekonomisk framtid utanför EU upprepar samma slags illusioner som prÀglade den av bluff fyllda folkomröstningskampanjen. Storbritannien har nu kvar ett avtal om tullfrihet för handel med varor, men för att i lÀngden inte brytas sönder krÀver detta avsevÀrd anpassning till villkoren inom EU:s inre marknad.

Samtidigt stĂ€ller sig Storbritannien vid sidan om sin frĂ€msta marknad vad gĂ€ller sin tyngst vĂ€gande exportnĂ€ring – finansiella tjĂ€nster. Om framtida villkor finns dĂ€r ett avsevĂ€rt dunkel. Den nĂ€raliggande konservativa frestelsen, att konkurrera med fördelar för flyktigt kapital med obskyr bakgrund och ljusskygga Ă€gare, kan vĂ„lla nya motsĂ€ttningar till bĂ„de EU och USA.

Boris Johnsons luftslott Ă€r att förespegla bĂ€ttre ekonomi och sociala förhĂ„llanden – genom en ökad isolering som kan sĂ€nka reallöner och motverka viktiga nĂ€ringsgrenar.