Denna EU-kompromiss var den bÀsta som gick att fÄ

Frankrikes president Emmanuel Macron och Tysklands förbundskansel Angela Merkel vid avslutningen av EU-toppmötet i Bryssel.

Frankrikes president Emmanuel Macron och Tysklands förbundskansel Angela Merkel vid avslutningen av EU-toppmötet i Bryssel.

Foto: John Thys

Ledare2020-07-21 16:36
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

EU-ledarna Àr överens om flerÄrsbudgeten och coronastödet. Som sÄ ofta vid dessa överenskommelser Àr det lÀtt att hitta invÀndningar. Men man mÄste Àven se de stora linjerna, samt stÀlla resultatet mot vad som faktiskt var möjligt i ett beslutssystem som krÀver enighet mellan 27 medlemslÀnder.

EU har nu en ny sjuÄrsbudget och en sÄ kallad Äterstartsfond efter coronakrisen. Drygt halva fonden pÄ 750 miljarder euro utgörs av bidrag. Varje medlemsland ska redovisa sin anvÀndning av stödpengarna, nÄgot som ska godkÀnnas av MinisterrÄdet med kvalificerad majoritet.

Det Àr en rimlig formel. Solidaritet med lÀnder som har drabbats oproportionerligt hÄrt av corona kombineras med kontroll av hur pengarna anvÀnds.

Till det som Àr mindre bra hör en minskning, jÀmfört med EU-kommissionens förslag, av satsningar pÄ miljö och forskning.

Skrivningarna om upprÀtthÄllande av rÀttsstatens principer i lÀnder som försvagar dem Àr nedtonade, Àven om viktiga delar finns med.

Europeiska rĂ„det understryker vikten av respekten för rĂ€ttsstaten samt hĂ€nvisar till Artikel 2 i EU-fördraget som handlar bland annat om demokrati, rĂ€ttsstat och minoritetsrĂ€ttigheter. Vid hĂ€ndelse av ett lands brott mot detta ska EU-kommissionen föreslĂ„ Ă„tgĂ€rder som ska antas med kvalificerad majoritet i MinisterrĂ„det. 

I praktiken kan det innebÀra att om ett medlemsland exempelvis försvagar domstolarnas oberoende, kan Kommissionen föreslÄ frysning av EU-medel för det landet, utan att det kan stoppas med veto i MinisterrÄdet.

VÀgen till att aktivera denna mekanism Àr lÄng och snÄrig, och det ÄterstÄr att se vad den innebÀr för framför allt Ungern och Polen. De tvÄ lÀnderna har redan tagit betydande kliv bort frÄn rÀttsstatlighet och Àr samtidigt de största nettomottagarna av EU:s budgetmedel.

Den som kallar skrivningarna om rÀttsstaten en besvikelse bör förklara i förhÄllande till vad. Till det som faktiskt var möjligt eller till ett utgÄngsbud i en förhandling?

En skarpare formulering som svart pĂ„ vitt villkorar EU-medel med respekt för rĂ€ttsstaten i medlemslĂ€nderna hade förutsatt att 1) alla EU-lĂ€nder bildat gemensam front mot Ungern och Polen och 2) att Ungern och Polen hade lagt sig platt och inte utnyttjat sina veton. 

Det senare fÄr anses som uteslutet, framför allt för Ungern. Men inte heller det förra var sjÀlvklart. EU-lÀnder som har lidit svÄrt under corona vill inte riskera att stjÀlpa ett Äterstartpaket genom att gÄ stenhÄrt in för att vÀrna demokratin i Ungern och Polen. Om inte annat hade en sÄdan linje blivit svÄrsÄld till exempelvis de spanska, italienska och portugisiska vÀljarna.

Till sist: Den svenska debatten har delvis hamnat ur spÄr. VÀnsterpartiet, spridda moderater och en del andra anklagar regeringen för att i förhandlingarna ha avvikit frÄn riksdagens mandat, formulerad i EU-nÀmnden.

Protokollet frÄn nÀmndmötet 16 juli Àr Ànnu inte offentligt. Men det Àr inte bara dÀrför som denna kritik mot regeringen Àr obegriplig. Anser kritikerna, nÀr de nu ser vad som har överenskommits, att Sverige borde ha sÀnkt hela EU:s sjuÄrsbudget och Äterstartpaket?