Godtycket med omvÄrdnadsbidraget mÄste sluta

Barns behov förÀndras allt eftersom de blir Àldre. Det innebÀr att förvÀntingarna pÄ förÀldrarna ocksÄ förÀndras.

Barns behov förÀndras allt eftersom de blir Àldre. Det innebÀr att förvÀntingarna pÄ förÀldrarna ocksÄ förÀndras.

Foto: JESSICA GOW / TT

Ledare2021-12-14 19:15
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Godtycke ska inte styra vilket stöd mÀnniskor med funktionsnedsÀttning fÄr frÄn staten. Det gÀller i den viktiga personliga assistansen frÄn 90-talet. Men Àven vÄrdbidraget som 2019 ersattes av omvÄrdnadsbidraget.

ErsÀttningen Àr riktad till förÀldrar med barn med funktionsnedsÀttning dÀr det behövs omvÄrdnad eller tillsyn som gÄr utöver det som kallas "normalt förÀldraansvar". Det vill sÀga vad som kan förvÀntas av förÀldrar till barn utan funktionsnedsÀttning. Denna extra tillsyn eller omvÄrdnad kan handla om praktisk hjÀlp i vardagen som barn i samma Älder klarar av pÄ egen hand. Det kan Àven gÀlla förÀldrar som behöver finnas tillgÀngliga om det skulle hÀnda nÄgot i skolan. Inte sÀllan Àr det frÄgan om förÀldrar som mÄste gÄr ner i arbetstid och med det förlorar inkomst.

DĂ€rför Ă€r Inspektionen för SocialförsĂ€kringens (ISF) slutsatser om reformen besvĂ€rande. I rapporten som myndigheten slĂ€ppte under tisdagen berĂ€ttar ISF att FörsĂ€kringskassan saknar enhetlig bedömning av vad normalt förĂ€ldraansvar innebĂ€r.  Hur FörsĂ€kringskassan tolkar detta ansvar pĂ„verkar ersĂ€ttningsnivĂ„erna.

Men denna tolkning lĂ€mnar myndigheten till enskilda handlĂ€ggare utan riktlinjer. FörsĂ€kringskassan verkar tycka det rĂ€cker med att hĂ€nvisa handlĂ€ggare till VĂ„rdguiden 1177:s kunskapsöversikter om barns utveckling och funktionsnedsĂ€ttning. Resultatet blir att förĂ€ldrar med barn med liknande behov bedöms pĂ„ olika sĂ€tt. Myndigheter ska inte göra sĂ„.  

ISF konstaterar att andelen beslut dĂ€r myndigheten anvĂ€nder förĂ€ldraansvaret till de försĂ€krades nackdel sker oftare nu Ă€n under omvĂ„rdnadsbidragets föregĂ„ngare. Det leder till att fler oftare fĂ„r mindre eller ingen ersĂ€ttning. Denna orĂ€ttvisa oordning behöver upphöra. Med rapporten kommer ocksĂ„ nĂ„gra rekommendationer. Bland annat bör SocialtjĂ€nsten ta fram riktlinjer om vad som omfattas av förĂ€ldrarnas ”normala ansvar”.

Lagstiftarna kan Àven ta intryck av nÄgra förslag i Fredrik Malmbergs utredning om den personliga assistansen som kom tidigare i Är. Det Àr en utredning som S-regeringen förhoppningsvis gÄr vidare med och som pÄminner om vad L lyckats fÄ igenom i Januariavtalet.

I utredningen konstateras att myndigheternas tolkning av förĂ€ldraansvaret leder till att funktionsnedsatta barn beviljas fĂ€rre assistanstimmar Ă€n vad som motsvarar deras verkliga behov. Med den logiska följden att förĂ€ldrarna behöver ta mycket mer ansvar Ă€n om barnen inte varit funktionsnedsĂ€tta. Detta vill Malmbergsutredningen motarbeta. 

Allt eftersom barn blir Àldre förÀndras förÀldrars relation till dem. Och med det Àven vad som kan förvÀntas av förÀldrarna. Detta menar Malmberg mÄste avspegla sig vid beslut om assistanstimmar. För att undvika dagens godtyckliga tillÀmpningar föreslÄr han mallar dÀr förvÀntningarna pÄ förÀldrarna följer barnets Älder. Detta utan att man bortser frÄn barnets behov. Liknande ordning bör kunna anvÀndas för omvÄrdnadsbidraget.