Godtycke ska inte styra vilket stöd mÀnniskor med funktionsnedsÀttning fÄr frÄn staten. Det gÀller i den viktiga personliga assistansen frÄn 90-talet. Men Àven vÄrdbidraget som 2019 ersattes av omvÄrdnadsbidraget.
ErsÀttningen Àr riktad till förÀldrar med barn med funktionsnedsÀttning dÀr det behövs omvÄrdnad eller tillsyn som gÄr utöver det som kallas "normalt förÀldraansvar". Det vill sÀga vad som kan förvÀntas av förÀldrar till barn utan funktionsnedsÀttning. Denna extra tillsyn eller omvÄrdnad kan handla om praktisk hjÀlp i vardagen som barn i samma Älder klarar av pÄ egen hand. Det kan Àven gÀlla förÀldrar som behöver finnas tillgÀngliga om det skulle hÀnda nÄgot i skolan. Inte sÀllan Àr det frÄgan om förÀldrar som mÄste gÄr ner i arbetstid och med det förlorar inkomst.
DÀrför Àr Inspektionen för SocialförsÀkringens (ISF) slutsatser om reformen besvÀrande. I rapporten som myndigheten slÀppte under tisdagen berÀttar ISF att FörsÀkringskassan saknar enhetlig bedömning av vad normalt förÀldraansvar innebÀr. Hur FörsÀkringskassan tolkar detta ansvar pÄverkar ersÀttningsnivÄerna.
Men denna tolkning lÀmnar myndigheten till enskilda handlÀggare utan riktlinjer. FörsÀkringskassan verkar tycka det rÀcker med att hÀnvisa handlÀggare till VÄrdguiden 1177:s kunskapsöversikter om barns utveckling och funktionsnedsÀttning. Resultatet blir att förÀldrar med barn med liknande behov bedöms pÄ olika sÀtt. Myndigheter ska inte göra sÄ.
ISF konstaterar att andelen beslut dĂ€r myndigheten anvĂ€nder förĂ€ldraansvaret till de försĂ€krades nackdel sker oftare nu Ă€n under omvĂ„rdnadsbidragets föregĂ„ngare. Det leder till att fler oftare fĂ„r mindre eller ingen ersĂ€ttning. Denna orĂ€ttvisa oordning behöver upphöra. Med rapporten kommer ocksĂ„ nĂ„gra rekommendationer. Bland annat bör SocialtjĂ€nsten ta fram riktlinjer om vad som omfattas av förĂ€ldrarnas ânormala ansvarâ.
Lagstiftarna kan Àven ta intryck av nÄgra förslag i Fredrik Malmbergs utredning om den personliga assistansen som kom tidigare i Är. Det Àr en utredning som S-regeringen förhoppningsvis gÄr vidare med och som pÄminner om vad L lyckats fÄ igenom i Januariavtalet.
I utredningen konstateras att myndigheternas tolkning av förÀldraansvaret leder till att funktionsnedsatta barn beviljas fÀrre assistanstimmar Àn vad som motsvarar deras verkliga behov. Med den logiska följden att förÀldrarna behöver ta mycket mer ansvar Àn om barnen inte varit funktionsnedsÀtta. Detta vill Malmbergsutredningen motarbeta.
Allt eftersom barn blir Àldre förÀndras förÀldrars relation till dem. Och med det Àven vad som kan förvÀntas av förÀldrarna. Detta menar Malmberg mÄste avspegla sig vid beslut om assistanstimmar. För att undvika dagens godtyckliga tillÀmpningar föreslÄr han mallar dÀr förvÀntningarna pÄ förÀldrarna följer barnets Älder. Detta utan att man bortser frÄn barnets behov. Liknande ordning bör kunna anvÀndas för omvÄrdnadsbidraget.