Det föreslår länens trafikupphandlingsbolag Mälab efter att ha utrett saken, berättar tidningen på nyhetsplats i dag.
Äntligen, får vi säga som under flera år har förordat denna lösning. Idén om egna tåg har funnits länge och aktualiserades akut efter försämringarna av tidtabellen, bland annat på Svealandsbanan, och den svåra tågvintern för två år sedan. I dag kan kommunerna köpa till extra tågturer utöver det som SJ anser vara lönsamt. Men eftersom bara SJ har tåg och i praktiken har monopol sker varje sådan överenskommelse på SJ:s villkor.
Med egna tåg kan Mälab göra upphandlingar på Svealandsbanan på samma sätt som på Uven, där man tar in offerter och låter sedan det bolag som ger det bästa erbjudanden köra på sträckan. Tack vare upphandlingspressen på Uven gick SJ 2009 med på att köra tågen utan det extra bidraget på 17 miljoner som staten tidigare sköt till – och med bättre tidtabell.
Konkurrens fungerar.