Det fria ordet har mÄnga fiender. Ett par stater som knÀckt den fria pressen finns i Europa. I Nordafrika och Asien finns ytterligare tvÄ: Eritrea och Kina.
I dessa lÀnder sitter tvÄ svenska medborgare orÀttfÀrdigt fÀngslade: Tidningsmannen Dawit Isaak och bokförlÀggaren Gui Minhai. HÀromveckan kom en statlig granskning av Sveriges försök att frige dem.
För lite mer Àn 20 Är sedan stoppade Eritreas president utvecklingen mot demokrati i landet. I stÀllet för demokratisering blev det mer av rÀttslöshet. Den fria pressen som vuxit fram i landet krossades. Redaktioner stÀngdes ned. Journalister och företrÀdare för oppositionen fÀngslades.
Bland dem som greps fanns den svenske medborgaren och dramatikern Dawit Isaak. Han och andra Àr fortfarande fÀngslade för att de stod för fria val och pressfrihet.
Förtrycket i Eritrea har drivit mÄnga av landets medborgare pÄ flykt. Inte sÀllan pÄ farofyllda resor med risk för att förslavs i Libyen eller dö pÄ Medelhavet. En vÀrdefull pÄminnelse till de i Sverige och Europa som ofta fördömer förtrycket dÀr, men helst vill att dessa flyktingar ska söka skydd pÄ andra hÄll.
Sedan har vi Kina. Regimen dÀr kidnappade och förde bort den svenske bokförlÀggaren Gui Minhai frÄn sitt semesterboende i Thailand 2015. VÀl fÀngslad anklagades han av regimen för Àn det ena och Àn det andra. Regimens myndigheter pÄstÄr Àven att Minhais svenska medborgarskap ska vara förverkat. TrovÀrdigheten i detta och anklagelserna Àr vÀrda noll. Orsaken till fÀngslandet Àr snarare det bokförlag han verkade för i Hong Kong. DÀr sÄldes det böcker kritiska till regimen, och ska ha belyst sÄdant som skulle vara kÀnsligt för Kinas hÀrskare Xi Jinping.
BÄde Gui Minhai och Dawit Isaak mÄste friges av dessa förtryckarstater.
DÀrför kan den granskning av Sveriges hantering av frigivningsförsöken av de bÄda samvetsfÄngarna vara betydelsefull. Den hade kunnat vara ett nÀrhistoriskt viktigt dokument. Det finns lÀrdomar att dra av bÄda fallen. För framtida diplomatiska problem av liknande sort kan det vara nÀrmast ovÀrderligt.
Kommissionen har intervjuat ett stort antal betydande personer som varit involverade i fallen. Det Àr statsrÄd, statstjÀnstemÀn, anhöriga och organisationer. I Isaaks fall handlar det om ett 50-tal personer, för Minhai ett 30-tal.
I slutsatserna konstateras det att förutsÀttningarna för frigivning försvÄrats av de bÄda lÀndernas styrelseskick och respektlöshet mot mÀnskliga rÀttigheter. Det andra handlar om att agera tidigt och med tyngd. Agerar man sent riskerar nya och olika lÄsningar att uppstÄ och förvÀrras över tid.
Granskningen Àr matnyttig lÀsning. Men den hade kunnat vara Ànnu mer lÀrorik. Trots att Utrikesdepartementet borde har gjort det, sÄ vÀgrade den lÀmna ut samtliga handlingar i Dawit Isaaks akt.
Att UD vill skydda Dawit Isaaks intressen Àr begripligt. Mycket resurser och mÄnga försök att frigöra Isaak kan riskeras om skadliga uppgifter hamnar i ovarsamma hÀnder. Men UD borde ha underlÀttat granskningen. Det ska ocksÄ vara möjligt att genomlysa försöken att frige Dawit Isaak.