I teorin Àr krishantering inte sÀrskilt svÄrt. Det gÀller att vara Àrlig och tillgÀnglig. Man behöver löpande kommunicera, samla in fakta, bevaka och anpassa budskapen efter behoven.
I praktiken Àr det ofta desto svÄrare. SÀrskilt om man inte ens, vilket inte Àr helt ovanligt, förstÄr att man behöver krishantera. En kris kan till och med utlösas för att en verksamhet inte tar en situation pÄ tillrÀckligt stort allvar.
Det senaste exemplet pÄ bristande krisinsikt kommer frÄn Flens kommun. I onsdags kvÀll skickades det ut ett meddelande till vÄrdnadshavarna pÄ den kommunala Stenhammarskolan om att det ska sÀttas in vakter pÄ skolan för att garantera elevernas sÀkerhet. Detta pÄ grund av en hÀndelse som skett utanför skoltid.
Men i meddelandet framgĂ„r det inte vad det Ă€r som har hĂ€nt. Hur allvarlig hotbilden Ă€r mot eleverna â Ă€ven om det betonas att "lĂ€get just nu Ă€r lugnt inne pĂ„ skolan och att detta Ă€r en förebyggande Ă„tgĂ€rd".
Men att det inte rör sig om nÄgot bagatellartat framgÄr ÀndÄ mellan raderna. Beslutet att sÀtta in vakter Àr fattat "i samrÄd med skolledning och ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden". Att berörda vÄrdnadshavare Àr underrÀttade och att samarbete mellan polis och socialtjÀnst pÄgÄr.
Enligt meddelandet frÄn skolan gÄr det att lÀsa att man förstÄr att detta kan vÀcka oro. VÄrdnadshavarna vÀlkomnas dÀrför att kontakta skolans rektor och bitrÀdande rektor.
Men nÀr tidningen försökte kontakta dem under torsdagsmorgonen hade de gjort sig otillgÀngliga. För att försöka fÄ mer information kontaktar tidningen i stÀllet skolchef Henrik Ljungqvist. Han uppger att han inte har nÄgon aning om vad som hÀnt, eftersom han haft semester i tvÄ dagar. Efter tvÄ timmar ringer tidningen tillbaka. DÄ vet skolchefen fortfarande ingenting och hÀnvisar till sin chef Jaana Moberg, chef för barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen. Hon uppger att hon inte har tid att svara pÄ frÄgor, eftersom hon Àr upptagen med ett bokslut. Moberg konstaterar att all kontakt ska gÄ via kommunikationsavdelningen. Men inte heller pÄ denna avdelning fanns det nÄgon som svarade i telefonen.
Kom ihĂ„g vad som skrevs i början av den hĂ€r texten om krishanteringens grundregler â att man mĂ„ste vara Ă€rlig och tillgĂ€nglig. Kommunikationen bör dessutom gĂ„ via en eller tvĂ„, stĂ€ndigt tillgĂ€ngliga, talespersoner sĂ„ att kommunikationen hĂ€nger samman.
Men i Flen valde man alltsÄ inledningsvis att ducka för alla frÄgor eller prioritera andra arbetsuppgifter. Det Àr sÄ man skapar en perfekt mylla för ryktesspridning och onödig oro. Det Àr sÄ man förlÀnger en kris i onödan.
Först vid 14-tiden svarar Henrik Ljungqvist pĂ„ tidningens frĂ„gor. Men bilden av vad som hĂ€nt blir inte sĂ„ mycket klarare. Ljungqvist vill inte nĂ€rmare gĂ„ pĂ„ nĂ„gra detaljer, men han berĂ€ttar att hĂ€ndelsen som intrĂ€ffat utanför skolan rör flera ungdomar i olika Ă„ldrar â alla inblandade gĂ„r inte pĂ„ skolan. VĂ€ktarna Ă€r en sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd frĂ„n kommunens sida, ett extra skydd sĂ„ att obehöriga inte ska kunna ta sig in i byggnaden. Han uppger att kommunen tagit situationen pĂ„ stort allvar. VĂ„rdnadshavare uppmanas Ă„ter att kontakta rektor eller bitrĂ€dande rektor. De ska enligt, Henrik Ljungqvist, svara pĂ„ sĂ„ mĂ„nga frĂ„gor de kan.
Det verkar dock inte finnas nÄgot svar pÄ andra relevanta frÄgor, exempelvis hur hotbilden ser ut mot kommunens unga under deras fritid?
Det mÀrkliga Àr dock att kunskapen om hur man ska hantera en kris finns inom skolförvaltningen. I oktober hanterade den en annan kris, dÄ en man hÀktades misstÀnkt för en grov vÄldtÀkt pÄ en förskola. Ett brott mannen senare dömdes för.
Den gĂ„ngen aktiverades krisgruppen i förvaltningen. Skolchefen Henrik Ljungqvist agerade som talesperson. I ett mejl som skickades till vĂ„rdnadshavarna gick det bland annat att lĂ€sa: "I brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck sĂ„ beklagar vi djupt att vi ska behöva skriva detta meddelande, men vi vill förekomma ryktesspridning och dĂ€rmed risk för att felaktig information kommer ut.â
DĂ€refter berĂ€ttade kommunen vad som hĂ€nt och vilka Ă„tgĂ€rder som vidtagits. I mejlet gick ocksĂ„ att lĂ€sa: âVi kommer att hĂ„lla er som vĂ„rdnadshavare uppdaterade om vidare Ă„tgĂ€rder och om det som hĂ€nder i detta Ă€rende."
Det Àr svÄrt att se hur samma förvaltning krishanterat pÄ tvÄ sÄ skilda sÀtt. För skillnaden kan vÀl inte bara bestÄ av att Henrik Ljungqvist haft semester i tvÄ dagar?
Efter varje kris bör man utvÀrdera insatserna sÄ att man kan hantera nÀsta kris pÄ ett bÀttre sÀtt. Flens kommun har en ordentlig hemlÀxa att göra sÄ att man garanterat klarar att hantera krisen nÀsta gÄng.