Ivos kritik mot Àldreomsorgen mÄste leda till ÄtgÀrder

En vÄrd- och omsorgskedja Àr inte starkare Àn dess svagaste lÀnk. En felaktig bedömning av en persons hÀlsotillstÄnd, otillrÀckliga journalanteckning eller en felaktig dos lÀkemedel kan fÄ katastrofala konsekvenser i det enskilda fallet.

En vÄrd- och omsorgskedja Àr inte starkare Àn dess svagaste lÀnk. En felaktig bedömning av en persons hÀlsotillstÄnd, otillrÀckliga journalanteckning eller en felaktig dos lÀkemedel kan fÄ katastrofala konsekvenser i det enskilda fallet.

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Ledare2023-05-03 18:54
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Pandemin blottlade vad mÄnga kÀnt till och varnat för lÀnge: de strukturella bristerna i den svenska Àldreomsorgen. Sedan dess har analyserna och ÄtgÀrdsförslagen avlöst varandra. Det Àr ett steg i rÀtt riktning. Men att se till att bristerna faktiskt ÄtgÀrdas har visat sig vara lÀttare sagt Àn gjort.

Inspektionen för vĂ„rd och omsorg (Ivo) konstaterade under pandemin att bristerna i Ă€ldreomsorgen var sĂ€rskilt pĂ„tagliga pĂ„ sĂ€rskilda boenden för Ă€ldre (SĂ€bo). Riskerna och de systematiska bristerna var sĂ„ allvarliga att de pĂ„verkade patientsĂ€kerheten pĂ„ boenden i hela landet. 

Ivo har dĂ€rför under 2022 genomfört en fördjupad granskning av nĂ€rmare 2 000 SĂ€bo i hela landet. Eskilstuna Ă€r en av de kommuner som inspekterats och domen Ă€r inte nĂ„dig: Ă€ldreomsorgen hĂ„ller inte mĂ„ttet.

Sjuksköterskor som intervjuats av Ivo varnar bland annat för de risker som uppkommer nÀr vÄrd- och omsorgspersonal, pÄ delegering, fÄr ge smÀrtstillande injektioner i livets slutskede. En delegering som ges betydligt oftare i Eskilstuna kommun jÀmfört med i övriga landet.

Andra brister som lyfts fram Ă€r att den personal som gör medicinska bedömningar inte har tillrĂ€ckliga kunskaper i omvĂ„rdnad. De behĂ€rskar heller inte det svenska sprĂ„ket i tillrĂ€cklig utstrĂ€ckning. "MĂ„nga livsavgörande bedömningar av patienter pĂ„ SĂ€bo görs av den personal som har den lĂ€gsta utbildningsnivĂ„n", konstaterar Ivo och slĂ„r fast att bristerna Ă€r sĂ„ pass allvarliga att de kan leda till patientsĂ€kerhetsrisker. 

I rapporten riktas Ă€ven kritik mot kommunens arbete med journalföring, dĂ€r personal inte dokumenterar pĂ„ ett enhetligt sĂ€tt. Ivo anser ocksĂ„ att kommunens lĂ€kemedelshantering Ă€r problematisk i vissa delar. 

De intervjuade sjuksköterskorna uppger att de kan kÀnna sig tvingade att delegera lÀkemedelshanteringen för att patienter ska fÄ sina mediciner. Samtidigt upplever de att den vÄrd- och omsorgspersonal som ska dela ut medicinerna inte alltid utför uppgifterna pÄ ett patientsÀkert sÀtt.

Johan Lindström, som Ă€r förvaltningschef pĂ„ Eskilstunas vĂ„rd och omsorgsförvaltning medger till tidningen att det finns brister inom de omrĂ„den som lyfts fram i Ivos rapport. Men han tycker Ă€ndĂ„ att bilden som mĂ„las upp Ă€r onyanserad. Att lĂ€get inte Ă€r sĂ„ maximalallvarligt och nattsvart som det framstĂ„r i Ivos rapport. Enligt Lindström hade det varit mer korrekt att skriva att ”att det finns viss personal som saknar rĂ€tt kompetens och sprĂ„kkunskaper.” Han anser att Ivo:s sĂ€tt att formulera sig varken vĂ€gleder förvaltning eller beslutsfattare pĂ„ ett bra sĂ€tt. 

Den hĂ€r typen av kritik mot Ivo Ă€r inte helt ovanlig frĂ„n dem som blir klandrade. Ivo skrĂ€der inte orden och ska heller inte göra det. 

Att det inte Ă€r all personal som saknar rĂ€tt kompetens eller inte har tillrĂ€ckliga sprĂ„kkunskaper sĂ€ger ju dessutom sig sjĂ€lvt. 

En vĂ„rd- och omsorgskedja Ă€r dock inte starkare Ă€n dess svagaste lĂ€nk. En felaktig bedömning av en persons hĂ€lsotillstĂ„nd, otillrĂ€ckliga journalanteckning eller en felaktig dos lĂ€kemedel kan fĂ„ katastrofala konsekvenser i det enskilda fallet. 

Det Ă€r dĂ€rför man hela tiden arbetar för att minimera misstagen inom vĂ„rd- och omsorgen. Det Ă€r dĂ€rför som det Ă€r viktigt att alla anstĂ€llda har rĂ€tt kompetens och sprĂ„kkunskaper för de arbetsuppgifter som de ska utföra. Ansvaret för att det Ă€r sĂ„ Ă€r arbetsgivarens. Det Ă€r den, det vill sĂ€ga ytterst kommunen, som leder och fördelar arbetet. 

Alla inser att det inte Ă€r en lĂ€tt uppgift. Redan i dag Ă€r det svĂ„rt att rekrytera personal med rĂ€tt kompetens. Kompetensbristen kommer dessutom att förvĂ€rras framöver samtidigt som de Ă€ldre blir allt fler. Fram till 2031 kommer det att saknas 111 000 personer inom Ă€ldreomsorgen i hela landet. 

Eskilstuna Ă€r lĂ„ngt frĂ„n den enda kommunen som har problem. Det Ă€r mĂ„nga kommuner som har liknande brister inom SĂ€bo. Samtliga kommuner stĂ„r ocksĂ„ inför utmaningen av att rekrytera mer personal. 

Men ansvariga politiker och tjĂ€nstemĂ€n mĂ„ste inse Ă€r att det Ă€r deras ansvar att hitta fungerande lösningar. Tycker man inte att Ivos rapport ger tillrĂ€cklig vĂ€gledning borde det första steget vara att, likt Ivo, prata med personalen om de brister och problem som finns i verksamheten. NĂ€sta steg Ă€r att Ă„tgĂ€rda dem. 

Som sagt, det Àr lÀttare sagt Àn gjort. Men man fÄr aldrig glömma vad som hÀnder nÀr man inte gör allt man kan för att garantera en patientsÀker verksamhet. MÀnniskor skadas eller avlider. DÀrför mÄste Ivos kritik tas pÄ allvar. För det som framkommer i rapporten Àr exempel pÄ undermÄlig arbetsledning. De som har den lÀgsta utbildningsnivÄn ska exempelvis inte fÄ ansvara för livsavgörande bedömningar. Det borde vara en sjÀlvklar utgÄngspunkt för alla med ansvar för Àldreomsorgen.