Pandemin blottlade vad mÄnga kÀnt till och varnat för lÀnge: de strukturella bristerna i den svenska Àldreomsorgen. Sedan dess har analyserna och ÄtgÀrdsförslagen avlöst varandra. Det Àr ett steg i rÀtt riktning. Men att se till att bristerna faktiskt ÄtgÀrdas har visat sig vara lÀttare sagt Àn gjort.
Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) konstaterade under pandemin att bristerna i Àldreomsorgen var sÀrskilt pÄtagliga pÄ sÀrskilda boenden för Àldre (SÀbo). Riskerna och de systematiska bristerna var sÄ allvarliga att de pÄverkade patientsÀkerheten pÄ boenden i hela landet.
Ivo har dÀrför under 2022 genomfört en fördjupad granskning av nÀrmare 2 000 SÀbo i hela landet. Eskilstuna Àr en av de kommuner som inspekterats och domen Àr inte nÄdig: Àldreomsorgen hÄller inte mÄttet.
Sjuksköterskor som intervjuats av Ivo varnar bland annat för de risker som uppkommer nÀr vÄrd- och omsorgspersonal, pÄ delegering, fÄr ge smÀrtstillande injektioner i livets slutskede. En delegering som ges betydligt oftare i Eskilstuna kommun jÀmfört med i övriga landet.
Andra brister som lyfts fram Àr att den personal som gör medicinska bedömningar inte har tillrÀckliga kunskaper i omvÄrdnad. De behÀrskar heller inte det svenska sprÄket i tillrÀcklig utstrÀckning. "MÄnga livsavgörande bedömningar av patienter pÄ SÀbo görs av den personal som har den lÀgsta utbildningsnivÄn", konstaterar Ivo och slÄr fast att bristerna Àr sÄ pass allvarliga att de kan leda till patientsÀkerhetsrisker.
I rapporten riktas Àven kritik mot kommunens arbete med journalföring, dÀr personal inte dokumenterar pÄ ett enhetligt sÀtt. Ivo anser ocksÄ att kommunens lÀkemedelshantering Àr problematisk i vissa delar.
De intervjuade sjuksköterskorna uppger att de kan kÀnna sig tvingade att delegera lÀkemedelshanteringen för att patienter ska fÄ sina mediciner. Samtidigt upplever de att den vÄrd- och omsorgspersonal som ska dela ut medicinerna inte alltid utför uppgifterna pÄ ett patientsÀkert sÀtt.
Johan Lindström, som Ă€r förvaltningschef pĂ„ Eskilstunas vĂ„rd och omsorgsförvaltning medger till tidningen att det finns brister inom de omrĂ„den som lyfts fram i Ivos rapport. Men han tycker Ă€ndĂ„ att bilden som mĂ„las upp Ă€r onyanserad. Att lĂ€get inte Ă€r sĂ„ maximalallvarligt och nattsvart som det framstĂ„r i Ivos rapport. Enligt Lindström hade det varit mer korrekt att skriva att âatt det finns viss personal som saknar rĂ€tt kompetens och sprĂ„kkunskaper.â Han anser att Ivo:s sĂ€tt att formulera sig varken vĂ€gleder förvaltning eller beslutsfattare pĂ„ ett bra sĂ€tt.
Den hÀr typen av kritik mot Ivo Àr inte helt ovanlig frÄn dem som blir klandrade. Ivo skrÀder inte orden och ska heller inte göra det.
Att det inte Àr all personal som saknar rÀtt kompetens eller inte har tillrÀckliga sprÄkkunskaper sÀger ju dessutom sig sjÀlvt.
En vÄrd- och omsorgskedja Àr dock inte starkare Àn dess svagaste lÀnk. En felaktig bedömning av en persons hÀlsotillstÄnd, otillrÀckliga journalanteckning eller en felaktig dos lÀkemedel kan fÄ katastrofala konsekvenser i det enskilda fallet.
Det Àr dÀrför man hela tiden arbetar för att minimera misstagen inom vÄrd- och omsorgen. Det Àr dÀrför som det Àr viktigt att alla anstÀllda har rÀtt kompetens och sprÄkkunskaper för de arbetsuppgifter som de ska utföra. Ansvaret för att det Àr sÄ Àr arbetsgivarens. Det Àr den, det vill sÀga ytterst kommunen, som leder och fördelar arbetet.
Alla inser att det inte Àr en lÀtt uppgift. Redan i dag Àr det svÄrt att rekrytera personal med rÀtt kompetens. Kompetensbristen kommer dessutom att förvÀrras framöver samtidigt som de Àldre blir allt fler. Fram till 2031 kommer det att saknas 111 000 personer inom Àldreomsorgen i hela landet.
Eskilstuna Àr lÄngt frÄn den enda kommunen som har problem. Det Àr mÄnga kommuner som har liknande brister inom SÀbo. Samtliga kommuner stÄr ocksÄ inför utmaningen av att rekrytera mer personal.
Men ansvariga politiker och tjÀnstemÀn mÄste inse Àr att det Àr deras ansvar att hitta fungerande lösningar. Tycker man inte att Ivos rapport ger tillrÀcklig vÀgledning borde det första steget vara att, likt Ivo, prata med personalen om de brister och problem som finns i verksamheten. NÀsta steg Àr att ÄtgÀrda dem.
Som sagt, det Àr lÀttare sagt Àn gjort. Men man fÄr aldrig glömma vad som hÀnder nÀr man inte gör allt man kan för att garantera en patientsÀker verksamhet. MÀnniskor skadas eller avlider. DÀrför mÄste Ivos kritik tas pÄ allvar. För det som framkommer i rapporten Àr exempel pÄ undermÄlig arbetsledning. De som har den lÀgsta utbildningsnivÄn ska exempelvis inte fÄ ansvara för livsavgörande bedömningar. Det borde vara en sjÀlvklar utgÄngspunkt för alla med ansvar för Àldreomsorgen.