För det första är hoppet om en storregion där Sörmland sitter ihop med Stockholm definitivt ute. Det finns inget intresse för det vare sig i Stockholms stad och län eller i Rosenbad. Därmed försvinner också den starka gemensamma nämnaren för ett framtida sammanhållet Södermanland.
För det andra blir det allt tydligare att alla andra regionidéer har svag relevans för de södra länsdelarna. Den politiska tyngdpunkten flyttar för långt norrut.
För det tredje gör de kommande planerna för infrastrukturen, med snabbtåget och Ostlänken, att Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta knyts närmare arbetsmarknaderna i Stockholm och Norrköping/Linköping.
Det är så dessa frågor måste ses. Det är ekonomiska band som bör vara vägledande för dragning av regiongränser. Hur förflyttar sig människor? Var arbetar de? Var har de sitt fokus?
I den meningen är Södermanland i sig en egendomlig konstruktion. Länet saknar ett centrum och är inte en sammanhängande arbetsmarknadsregion. De två magneterna i norr och i söder samt deras kringkommuner orienterar sig åt var sitt håll. Eskilstuna har relationer med Stockholms län och Västerås medan Nyköpings band är med Stockholm och Norrköping.
Att arbetsmarknaderna ser ut så är förstås inte en naturlag. En nyckelfaktor är förbindelser. Människor och varor rör sig där det finns vägar och järnvägar. I dagsläget är det så gott som omöjligt att dagpendla från, säg, Strängnäs till Nyköping.
Nya förbindelser skapar nya relationer men sörmländska politiker prioriterar inte förbättrade kommunikationer mellan Eskilstuna/Strängnäs och Nyköping/Gnesta/Trosa. Persontrafik på TGOJ-banan gick från lösa förhoppningar till uppgivet konstaterande att det är som det är. Det låga resandeunderlaget får vara hönan som aldrig kommer att värpa ägget – järnvägsförbindelsen.
I stället ligger all politisk kraft på var sin sida av länet på förbättrade förbindelser på de befintliga pendlingssträckorna.
Mot denna bakgrund är det lätt att se att en storregion med Sörmland, Västmanland, Uppsala, Gävleborg, Dalarna och Örebro – som tecknas på nyhetsplats i dagarna – blir helt irrelevant för Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta. Redan en region med bara Västmanland och Uppsala är av begränsat intresse för de fyra kommunerna i syd och sydöst. Att ingå i en gemensam region med Östergötland är i sin tur ointressant för de norra kommunerna.
Alltså återstår delning av Södermanland. Vid en tvådelning går Eskilstuna och Strängnäs i en riktning, Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta i en annan. Vingåker, Katrineholm och Flen kan då välja någon av riktningarna. Även en tredelning är möjlig där Gnesta och Trosa blir en del av Stockholms län.
Under alla omständigheter bör de sörmländska kommunpolitikerna börja diskutera denna väg i god tid före beslutet om regionindelning nästa år.