Undersökningen, gjord i samarbete med Stockholm Business Alliance och Business Region Göteborg, mäter bland annat hur kommunen bemöter företagare som söker bygglov, hur snabbt ansökningar om serveringstillstånd eller markupplåtelse behandlas eller hur lättillgänglig informationen från kommunen är. Synpunkter från nästan 30 000 företag som haft mellanhavanden med kommunerna har samlats in.
Med jämna mellanrum rangordnas Sveriges kommuner på listor av olika slag. Dessa bör tas med en rejäl nypa salt, eller i vart fall med en ordentlig koll av avsändare, tillvägagångssätt och syfte. Enkätfrågor och statistik kan som bekant skruvas, vridas och vändas för vitt skilda syften.
Många rankningar mäter faktorer som till stor del ligger utanför kommuners kontroll, till exempel närhet till storstadsområden eller hur väl kommunikationerna till och från orten fungerar. Svenskt Näringsliv väver gärna in sina egna käpphästar och låter kommunens benägenhet att lägga ut till exempel äldreboenden på entreprenad påverka rankningen. Valfrihet är förstås bra, för medborgarna och för entreprenörerna inom den offentliga sektorn – men fullständigt ointressant för företag inom alla andra branscher. Och ju fler faktorer som vägs samman, desto otydligare blir poängsättningen och rankningen.
I den meningen tar mätningen från SKL sikte på det väsentliga, alltså sådant som är vardag för flertalet företagare och som en kommun rår över. Det handlar om kommunens agerande, dess kompetens, information och effektivitet i kontakten med företag – inget annat. När Strängnäs placeras på plats 140 av 166 undersökta kommuner, beror det på att företagen i kommunen är missnöjda med bemötandet från politiker och tjänstemän. De anser att kommunen brister i hanteringen av frågor som handlar om serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd, markupplåtelse samt bygglov. Det är bara i ärenden som rör brandskydd som företagarna menar att Strängnäs levererar god service.
Det finns ingen godtagbar ursäkt för varför företagarna ger Strängnäs så lågt betyg. Den goda nyheten är förstås att problemen har ringats in av undersökningen och borde kunna åtgärdas ganska lätt.