LÀgg kraft pÄ rÀtt saker

I hanteringen av flyktingssituationen bör politisk tankekraft lÀggas pÄ sÄdant som löser konkreta problem, inte pÄ destruktiv signalpolitik.

Erik Ullenhag 16:9

Erik Ullenhag 16:9

Foto: Fotograf saknas!

Ledare2015-10-21 05:00
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Regeringen och fem riksdagspartier förhandlar om ÄtgÀrder för att hantera flyktingsituationen. Partiernas fokus skiftar. Vissa Àr inriktade pÄ sÄdant som ska förbÀttra mottagandet och snabba pÄ mÀnniskors etablering i Sverige. Andra partier Àr mer pÄ jakt efter opinionssegrar. För dem Àr det viktigt att sÀnda en signal till vÀljarna att politikerna gör nÄgot för att minska antalet asylsökande.

Och sÄ finns det förstÄs kombinationer av dessa utgÄngspunkter. Men den ekvationen Àr svÄr, Ätminstone om signalpolitiken blir nÄgot mer Àn symbolik. För att pÄ allvar göra Sverige mindre attraktivt för flyktingar mÄste deras första tid i landet göras sÄ oangenÀm som möjligt. Det i sin tur skulle göra vÀgen till jobb och egen försörjning lÀngre.

Partierna borde dÀrför slÀppa det spÄret, för att i stÀllet fokusera det förstnÀmnda. Och hÀr finns det gott om saker att ta tag i.

I dag har Migrationsverket ansvar för att asylsökande ska ha nÄgonstans att bo. NÀr de sÄ fÄtt uppehÄllstillstÄnd övergÄr ansvaret till Arbetsförmedlingen. Det finns goda argument för den uppdelningen. Men nÀr antalet flyktingar Àr mycket stort skapar denna skarv problem för överblicken och hanteringen. DÀrför vore det rimligt om Migrationsverket fick ett samlat ansvar för alla nyanlÀnda.

NÀr boendesituationen Àr sÄ anstrÀngd borde ocksÄ reglerna för var olika kategorier mÀnniskor fÄr bo luckras upp. Förbudet mot att placera folk med uppehÄllstillstÄnd pÄ asylboenden bör tas bort, Àven om denna lösning mÄste vara akut och tillfÀllig.

Skyldigheten för kommuner att anvisa plats för personer med uppehÄllstillstÄnd bör kompletteras med sÀnkta krav pÄ boendestandard. Oskar Ekblad, ansvarig för Migrationsverkets kvotflyktingverksamhet, berÀttade förra veckan pÄ en trÀff med liberala ledarskribenter om hur dessa regler hindrar. Funktionshindrade flyktingar, som ingÄr i den svenska flyktingkvoten och som lever under ovÀrdiga förhÄllanden i flyktinglÀger, mÄste stanna kvar i lÀgret nÀr ingen svensk kommun kan erbjuda en lÀgenhet som lever upp till de höga svenska kraven pÄ handikappanpassning.

Alla syrier som kommer till Sverige beviljas uppehĂ„llstillstĂ„nd. SĂ„ Ă€r det beslutat eftersom det inte finns nĂ„gon plats i Syrien dĂ€r mĂ€nniskor kan vara sĂ€kra. ÄndĂ„ mĂ„ste syrier vĂ€nta mĂ„nader och Ă„r pĂ„ sitt uppehĂ„llstillstĂ„nd och dĂ€refter, i förekommande fall, Ă€nnu lĂ€ngre pĂ„ att Ă„terförenas med familj som Ă€r kvar i utlandet. HĂ€r mĂ„ste det finnas ett snabbspĂ„r som betyder nĂ„got.

Sedan 1 juli fÄr kommuner bedriva fjÀrrundervisning dÀr lÀrare sitter i en studio och via nÀtet kommunicerar med elever som Àr pÄ en annan plats tillsammans med handledare. Det Àr ett sÀtt att lösa problem med lÀrarbrist i glesbygd och vid undervisning av nyanlÀnda. Men av nÄgon anledning fÄr kommuner inte köpa denna tjÀnst frÄn andra kommuner. Antalet Àmnen dÀr fjÀrrundervisning fÄr anvÀndas Àr ocksÄ begrÀnsat till modersmÄl, moderna sprÄk, samiska i sameskolan och teckensprÄk.

Det hÀr Àr delvis mycket svÄra frÄgor som krÀver en del tankekraft frÄn mÄnga. Desto viktigare att denna kraft mobiliseras till just detta i stÀllet för att slösas pÄ signalpolitik.