När Volvos delårsbokslut visar på ett svagare resultat, men långtifrån att koncernen går med förlust, så är det i Kina och i Brasilien som inbromsningen märkts mest. I båda fallen, men mest i Kina är det Volvo CE som berörs. Construction Equipment, med viktig verksamhet i Eskilstuna, är fortfarande den av Volvos huvuddelar som har den starkaste rörelsemarginalen. Men utvecklingen pekar på att det inte förblir så.
Viktigaste faktorn är den snabba, tydligen ganska plötsliga, minskningen av efterfrågan på nya anläggningsmaskiner i Kina. Det har ju sedan en tid varit en ökad oro för att ekonomin där ska sakta av och bromsa upp hela världskonjunkturen – vilket i så fall inte minst träffar länder som Sverige och Tyskland med starka verkstadsindustrier och avancerade investeringsvaror. Å andra sidan har det också funnits oro för vårdslös kreditgivning, överhettad expansion och många investeringar med tveksam bärkraft skulle kunna driva fram finanskris och ett stort bakslag i Kinas ekonomi. Riskerna för det ökas av att landet i mycket är en konstellation av parti- och statsstyrda regioner, där långtifrån alla delar av de många investeringarna är så helt genomtänkta och fria från prestigehänsyn och korruption.
Tydligen är det försiktighetsåtgärder från centralregeringen i Peking, för bromsad kreditexpansion och mindre subventioner, som slagit igenom i byggande och anläggningsprojekt och fått beställningarna till Volvo CE i Kina att falla med bortåt en tredjedel.
Att, som Volvoledningen uppenbarligen gör, sikta på att anpassa sig till det nya läget, och fortsätta att satsa och vara konkurrenskraftig i Asien är givetvis riktigt. Kina förblir den största marknaden i världen för detta slags maskiner.
En risk kan ändå vara att Construction Equipments motlut i konjunkturen kan intensifiera kraven från en del ägargrupper i Volvo som främst har finansiellt, snarare än industriellt perspektiv. De som tänker så söker ofta utvägar i strukturaffärer och avknoppningar eller fusioner, snarare än i investeringar, rationaliseringar och träget arbete för att få kunder och ge service. I affärspressen har det spekulerats i att just Construction Equipment skulle kunna vara ett säljobjekt i en strukturaffär, där sammanslagning med en konkurrent skulle kunna öka vinsten genom att försämra konkurrensen.
Det är bra om styrelse och ledning kan stå emot dem som har lätt att söka sådana genvägar, som i själva verlket ofta leder till att det som slagits samman blir mindre än delarna och förlorar mark till helt andra företag. Att anläggningsmaskiner hör ihop med ett av de världsledande lastbilsföretagen är på många sätt, inte minst tekniskt, en styrka.