Kommuner blir allt flitigare pÄ att anlita ordningsvakter för patrullering av allmÀn plats. Politiker ser det som ett förhÄllandevis enkelt och billigt sÀtt att förebygga brott och öka tryggheten. En delorsak kan ocksÄ vara missnöje med den otillrÀckliga polisnÀrvaron. Kommunerna tar saken i egna hÀnder dÀr de kan.
I dagarna berÀttade SVT Sörmland om den utökade ordningsvaktsbevakningen i Eskilstuna. FrÄn och med Ärsskiftet patrullerar kommunalt anlitade ordningsvakter delar av MunktellomrÄdet och stadsdelen Nyfors.
MÄnga mÀnniskor upplever förÀndringen som positiv, dÀribland de Eskilstunabor som intervjuas av SVT. De upplever platserna som tryggare. Polisen ser ocksÄ mÄnga gÄnger ordningsvakterna som partners och ett positivt komplement till polisarbetet.
Men hĂ€r finns en hel del âmenâ. Ordningsvakter fĂ„r inte anvĂ€ndas överallt dĂ€r kommunpolitiker kan önska. Enligt lagen om ordningsvakter fĂ„r dessa i huvudsak förordnas för tjĂ€nstgöring vid sĂ€kerhetskontroller, offentliga tillstĂ€llningar, allmĂ€nna lokaler för idrott, friluftsliv, spel och liknande samt lokaler dĂ€r det serveras alkohol.
OvanstĂ„ende anges i lagens andra paragraf. Den tredje paragrafen utvidgar de platser dĂ€r ordningsvakter fĂ„r anvĂ€ndas men sĂ€tter Ă€ven en begrĂ€nsning: âOm det finns ett sĂ€rskilt behov och det Ă€r av vĂ€sentlig betydelse frĂ„n allmĂ€n synpunktâŠâ.
Det kan tyckas vagt och töjbart men Àr i praktiken ganska tuffa krav. För att fÄ polisens tillstÄnd att skapa ett sÄ kallat paragraf 3-omrÄde, dÀr ordningsvakter fÄr patrullera, mÄste kommunen visa att de ordningsstörningar som förekommer dÀr Àr av viss omfattning och löses bÀst pÄ detta sÀtt. Ibland blir det ett ja frÄn polisen, ibland nej, alternativt att det bevakningsomrÄde som kommunen har tÀnkt sig mÄste Àndras.
SÄ nÀr politiker i valtider och vid andra tillfÀllen lovar medborgarna ordningsvakter pÄ den ena eller andra platsen, har de ofta inte en aning om huruvida det Àr tillÄtet.
Och Ă€ven om lagen inte Ă€r huggen i sten Ă€r detta en frĂ„ga dĂ€r de folkvalda bör gĂ„ varsamt fram. En ordningsvakt har mycket kort utbildning â sammanlagt 80 timmar â har inte samma utrustning och Ă€r inte tillnĂ€rmelsevis lika lĂ€mpad som en polis att hantera vĂ„ldssituationer. En uppmjukning av den tredje paragrafen, sĂ„ att ordningsvakter fĂ„r arbeta lite var som helst, som vissa rikspolitiker vill, vore dĂ€rför mycket olycklig.
Polisens organisation byggs nu ut. Det gÄr inte smÀrtfritt och det Àr svÄrt att fylla platserna pÄ polisutbildningarna. Och Àven med de bÀsta förutsÀttningarna kommer det att ta nÄgra Är innan polisökningen syns för medborgarna.
Men det Àr den vÀgen man mÄste gÄ, dÀr politiker pÄ alla nivÄer mÄste visa uthÄllighet och tÄlamod. Inte ta ogenomtÀnkta genvÀgar.