Ordningsvakter kan inte ersÀtta poliser

Ordningsvakter har sina uppgifter, poliser sina.

Ordningsvakter har sina uppgifter, poliser sina.

Foto: Fotograf saknas!

Ledare2020-02-06 15:41
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Kommuner blir allt flitigare pÄ att anlita ordningsvakter för patrullering av allmÀn plats. Politiker ser det som ett förhÄllandevis enkelt och billigt sÀtt att förebygga brott och öka tryggheten. En delorsak kan ocksÄ vara missnöje med den otillrÀckliga polisnÀrvaron. Kommunerna tar saken i egna hÀnder dÀr de kan.

I dagarna berÀttade SVT Sörmland om den utökade ordningsvaktsbevakningen i Eskilstuna. FrÄn och med Ärsskiftet patrullerar kommunalt anlitade ordningsvakter delar av MunktellomrÄdet och stadsdelen Nyfors.

MÄnga mÀnniskor upplever förÀndringen som positiv, dÀribland de Eskilstunabor som intervjuas av SVT. De upplever platserna som tryggare. Polisen ser ocksÄ mÄnga gÄnger ordningsvakterna som partners och ett positivt komplement till polisarbetet.

Men hĂ€r finns en hel del ”men”. Ordningsvakter fĂ„r inte anvĂ€ndas överallt dĂ€r kommunpolitiker kan önska. Enligt lagen om ordningsvakter fĂ„r dessa i huvudsak förordnas för tjĂ€nstgöring vid sĂ€kerhetskontroller, offentliga tillstĂ€llningar, allmĂ€nna lokaler för idrott, friluftsliv, spel och liknande samt lokaler dĂ€r det serveras alkohol.

OvanstĂ„ende anges i lagens andra paragraf. Den tredje paragrafen utvidgar de platser dĂ€r ordningsvakter fĂ„r anvĂ€ndas men sĂ€tter Ă€ven en begrĂ€nsning: ”Om det finns ett sĂ€rskilt behov och det Ă€r av vĂ€sentlig betydelse frĂ„n allmĂ€n synpunkt
”. 

Det kan tyckas vagt och töjbart men Ă€r i praktiken ganska tuffa krav. För att fĂ„ polisens tillstĂ„nd att skapa ett sĂ„ kallat paragraf 3-omrĂ„de, dĂ€r ordningsvakter fĂ„r patrullera, mĂ„ste kommunen visa att de ordningsstörningar som förekommer dĂ€r Ă€r av viss omfattning och löses bĂ€st pĂ„ detta sĂ€tt. Ibland blir det ett ja frĂ„n polisen, ibland nej, alternativt att det bevakningsomrĂ„de som kommunen har tĂ€nkt sig mĂ„ste Ă€ndras. 

SÄ nÀr politiker i valtider och vid andra tillfÀllen lovar medborgarna ordningsvakter pÄ den ena eller andra platsen, har de ofta inte en aning om huruvida det Àr tillÄtet.

Och Ă€ven om lagen inte Ă€r huggen i sten Ă€r detta en frĂ„ga dĂ€r de folkvalda bör gĂ„ varsamt fram. En ordningsvakt har mycket kort utbildning – sammanlagt 80 timmar – har inte samma utrustning och Ă€r inte tillnĂ€rmelsevis lika lĂ€mpad som en polis att hantera vĂ„ldssituationer. En uppmjukning av den tredje paragrafen, sĂ„ att ordningsvakter fĂ„r arbeta lite var som helst, som vissa rikspolitiker vill, vore dĂ€rför mycket olycklig.

Polisens organisation byggs nu ut. Det gĂ„r inte smĂ€rtfritt och det Ă€r svĂ„rt att fylla platserna pĂ„ polisutbildningarna. Och Ă€ven med de bĂ€sta förutsĂ€ttningarna kommer det att ta nĂ„gra Ă„r innan polisökningen syns för medborgarna. 

Men det Àr den vÀgen man mÄste gÄ, dÀr politiker pÄ alla nivÄer mÄste visa uthÄllighet och tÄlamod. Inte ta ogenomtÀnkta genvÀgar.