Pandemilag behövs men mÄste tillÀmpas med balans

Vaccinationerna kan inte gÄ sÄ fort att vi kan slippa alla nya restriktioner under vintern. Men vi mÄste ocksÄ se till att vÄrt styrelseskick förblir vÀl vaccinerat mot att maktbefogenheter missbrukas för att undergrÀva demokrati och rÀttsstat.

Vaccinationerna kan inte gÄ sÄ fort att vi kan slippa alla nya restriktioner under vintern. Men vi mÄste ocksÄ se till att vÄrt styrelseskick förblir vÀl vaccinerat mot att maktbefogenheter missbrukas för att undergrÀva demokrati och rÀttsstat.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2020-12-29 17:30
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Ännu en ny och tillfĂ€llig pandemilag ligger sedan mĂ„ndagen hos lagrĂ„det. Den snabbehandlas snart i riksdagen.

Vad har orsakat brĂ„dskan? Det lite för enkla svaret Ă€r den nya vĂ„gen av snabbare smittspridning. Denna kom under hösten i lĂ€nder som Belgien, Tjeckien och Frankrike – och sedan pĂ„ liknande sĂ€tt bland annat i Sverige.

LĂ„ngt in pĂ„ hösten var önsketĂ€nkandet utbrett. Till stor del handlade debatten mer om krav pĂ„ att snarast lyfta bort restriktioner för sport- och kulturevenemang.

En orsak bakom brÄdskan Àr ocksÄ intrycket av stora, ibland utmanande skillnader i respekten för rÄd och föreskrifter. Dessa har drabbat trafik- och smÄföretag hÄrt men ocksÄ vÀldigt ojÀmnt. Kulturliv, gudstjÀnstliv och föreningsverksamhet har krympt till en liten brÄkdel av det vanliga.

Delar av handeln och nöjeslivet har dĂ€remot fortsatt att samla folk i ganska trĂ„nga utrymmen – alltmer orovĂ€ckande nĂ€r antalet smittade och sjukhusvĂ„rdade ökat. Detta har fĂ„tt folkvalda och berörda myndigheter att rĂ€kna med att det snart kanske behövs strĂ€nga restriktioner, som varken regering, folkhĂ€lsomyndighet eller smittskyddslĂ€kare skulle ha rĂ€ttsligt stöd för.

Enligt lagförslaget ska mindre genomgripande föreskrifter anvĂ€ndas i första hand. LĂ€nsstyrelserna fĂ„r fler befogenheter – liksom kommuner i fall dĂ€r utomhussamlingar vĂ€ntas medföra stor trĂ€ngsel. Det ska samrĂ„das med smittskyddslĂ€karna, sĂ„ en effekt lĂ€r bli att smittskyddet lokalt kan agera med mer kraft.

Om verkligt hÄrda ÄtgÀrder tillgrips, med stÀngning av en del sorters butiker eller av kollektivtrafiktrafik, ska regeringen besluta, varefter riksdagen snabbt överprövar detta.

Till skillnad frÄn flera andra lÀnder har Sverige i fredstid inga möjligheter för regeringen att i nödlÀgen eller kriser ta till undantagstillstÄnd och begrÀnsa sÄdant som Àr grundlagsskyddat. Vi har Àven större krav pÄ att alla tvingande myndighetsÄtgÀrder ska ha uttryckligt lagstöd. Detta Àr nÄgot viktigt vi ska slÄ vakt om. UndantagstillstÄnd Àr en farlig sak, som skulle kunna missbrukas av en regering som var ute efter att rubba rÀttsstaten eller folkstyrets spelregler.

Men en pandemi – en farsot som det heter i Regeringsformen – Ă€r ocksĂ„ en stor och vĂ€lkĂ€nd risk. Det finns grundlagsstöd för att riksdagen dĂ„ med lag ingriper i rĂ€tten att förflytta sig, i mötesfriheten samt i den regel som normalt hindrar obligatorisk vaccinering eller provtagning. Lagförslag som det nu framtagna kan behövas, och borde ha funnits klart och i beredskap inför pandemier. SĂ„dana kan spridas snabbt och bli vĂ€rre Ă€n den hĂ€r.

Man mÄste ocksÄ vara klar över var riskerna Àr störst för frÀtskador pÄ demokratin. Det Àr inskrÀnkningarna i mötesfriheten. De Àr till stort hinder för det praktiska utövandet av föreningsfrihet, religionsfrihet och opinionsbildande diskussioner.

Hittills har restriktionerna slagit hÄrt just dÀr, lÄngt hÄrdare Àn mot alkoholutskÀnkning eller folktrÀngsel i köpcentra. Balansen bör rÀttas till. Det bör riksdagen se sÀrskilt noga pÄ dÄ propositionen behandlas.