Det finns de i partipolitiken, i vissa mediehus och i delar av företagslobbyn, som ser avsÀttning av Löfven-regeringen som ett överordnat mÄl. Formella skÀl Àr underordnade det mÄlet. Det Àr inte minst de som nu skapar brus kring arbetsrÀtten, med uppfordrande krav pÄ Centern och Liberalerna, och hoppas pÄ regeringskris.
Men de hoppas nog pÄ för mycket. För det Àr sakfrÄgorna som avgör vart detta tar vÀgen. Att arbetsmarknadens parter inte kom i mÄl inom den tid som de sjÀlva hade satt upp, betyder inte att förhandlingarna har kraschat, som det heter i en del nyhetsrubriker.
Svenskt NÀringsliv, LO och PTK sÀger tvÀrtom att de var nÀra en uppgörelse men att det inte höll hela vÀgen. Ingen smÀller igen nÄgra dörrar och ingen försöker placera skuld pÄ den andre. Tonen frÄn bÄda sidorna Àr försonlig nog för att man ska kunna Äteruppta förhandlingarna.
Det finns utrymme för det. Det Ă€r nĂ„gra veckor kvar av remisstiden pĂ„ Gudmund Toijers utredning som innehĂ„ller Januariavtalets andrahandslösning â Ă€ndrad arbetsrĂ€tt genom lagstiftning utan parternas medverkan. Den process som tar vid efter remissrundan Ă€r inte enkelriktad utan kan Ă€ndra innehĂ„ll vartefter fack och arbetsgivare hittar varandra i frĂ„gorna.
Parterna kommer snart att sÀtta igÄng med den ordinarie avtalsrörelsen dÀr de förhandlar om löner och arbetsvillkor. LO:s ordförande Susanna Gideonsson sÀger till Dagens Nyheter att hon tror att flera av de frÄgor som förhandlats nu kommer att kunna lösas dÀr.
HuvudfrÄgan handlar om att hitta smidigare sÀtt att avsluta folks anstÀllning utan att försÀmra, men helst förbÀttra, deras position pÄ arbetsmarknaden. Den mest omdebatterade delen Àr uppsÀgning vid arbetsbrist, och regeln om sist in-först ut. En betydligt viktigare delfrÄga Àr dock hur anstÀllda som inte fungerar pÄ arbetsplatsen ska kunna lÀmna den nÀr arbetsbrist inte rÄder.
Det kan handla om att personen inte har rÀtt kompetens för arbetsuppgiften och inte har förutsÀttningar att skaffa sig den. Det kan Àven vara frÄgan om situationer som med ett samlingsnamn brukar benÀmnas samarbetssvÄrigheter, dÀr den anstÀllde av olika skÀl inte fungerar pÄ arbetsplatsen.
I dag tvingas arbetsgivare i praktiken köpa ut sÄdana anstÀllda. Men det blir ofta vÀldigt dyrt, sÀrskilt för smÄ företag. Om en större del av dessa kostnader skulle lÀggas pÄ fack, arbetsgivare och staten, samtidigt som anstÀllningens avslutande fick mer karaktÀren av omstÀllning snarare Àn utköp, skulle arbetsgivarens manöverutrymme att sÀga upp kunna utvidgas. Utan att tippa över den grundlÀggande balansen mellan arbetsmarknadens parter.
Toijer kunde inte presentera en sÄdan helhetslösning eftersom det Àr parterna som förfogar över avtalsförsÀkringar, samtidigt som utredaren inte fick föreslÄ nÄgot som gav staten nya kostnader.
Men det Àr den vÀgen som man bör gÄ. Parterna ska komma överens om spelreglerna medan staten skjuter till de pengar som krÀvs för mÀnniskors omstÀllning och lÀrande.