Kommunalråd Jimmy Jansson (S) presenterade lösningen i samma tidning i måndags. Han vill snygga upp Kungsgatan med ny belysning och fler planteringar. Parallellgatorna Rademachergatan och Nygatan skulle enligt honom behöva en ansiktslyftning. Fler aktiviteter och bostäder i centrum ingår också i receptet.
Engagemanget finns där, både från centrumhandlare och kommunalråd, men den övergripande analysen saknas och ambitionerna är för lågt satta. Konkurrensen från Tuna Park och andra köpcentra tynger centrumhandeln. Den stora ansamlingen av butiker av alla de slag på ett och samma ställe attraherar många kunder. Frågan är då vad butikerna i Eskilstunas centrum kan konkurrera med.
Svaret kan inte vara billiga parkeringsplatser precis överallt, som en del centrumhandlare tycks tro. Den konsument som prompt vill ha allt på en och samma plats, kommer inte att åka in till centrum i alla fall.
Det måste bli trevligare och estetiskt mer tilltalande att göra sina ärenden i centrum. Små putsningar här och där kan inte kompensera att stadens hjärta, Fristadstorget, fortfarande är ett ständigt busskaos som stör, både estetiskt och ljudmässigt, all annan aktivitet på och runt torget. Det är där uppsnyggningen måste börja.
I ett vackrare centrum ingår också att parkeringsplatser i de där gluggarna efter gamla industribyggnader försvinner. Den attraktiva marken i Eskilstunas centrala delar kan användas till bättre ändamål än bilparkering. Bilister bör med bättre skyltning dirigeras mot de befintliga parkeringshusen. Den som är van att kunna parkera utomhus kan uppleva det som lite irriterande. Men vanor kan bytas, med eller utan hjälp.
Det som nu ser ut som en ond cirkel kan vändas om politikerna bara börjar i rätt ände och agerar långsiktigt. En snygg, välplanerad stadskärna lockar bostadsbolag att bygga bostäder. Fler människor som rör sig i centrum ger ett större kundunderlag vilket lockar butiksägare. Fler butiker och ett fint centrum lockar ännu fler kunder. Och så vidare.
Men så länge Eskilstunas mittpunkt är ett stök av bilar och bussar är det inte så konstigt om människor hellre handlar och sköter sina ärenden på annat håll.