Satsa på centrum

Eskilstunas centrum måste göras mer attraktivt och besöksvänligt. Därom råder en rörande enighet mellan alla som tycker något om denna del av staden. Men alltför lite händer. Det håller inte.

Ledare2010-05-14 06:30
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Tuna Park drar mycket kunder och en ny stor handelsplats öppnar nästa år i Erikslund, Västerås, vilket tidningen berättade i veckan. Denna utveckling är i grunden positiv. Fler boende i centrala Mälardalen får tillgång till ett större varuutbud närmare hemmet. Det är också fel att alltid ställa externa köpcentra i ett motsatsförhållande till centrumhandeln. En växande befolkning och stigande köpkraft gör att det på lång sikt blir mer handel till alla.

Centrumhandeln bör kunna konkurrera med faktorer som saknas i stora köpcentra som trivsamma promenadstråk, vackra vyer, en känsla av stadsmyller. Men det kräver aktiva insatser från kommunens beslutsfattare. Kommunen kan inte tvinga handlare att öppna butiker i centrum, däremot kan den via byggnation och stadsplanering skapa förutsättningar som lockar människor till platsen. En levande stadskärna behövs också av miljöskäl. Det ska vara möjligt för många människor att bo i kommunen utan bil.

I den meningen kan denna mandatperiod betraktas som fyra bortkastade år för Eskilstuna. I de centrala delarna gapar det fortfarande många tomma hål, platser som är lämpliga för framför allt bostadsbebyggelse. Fristadstorget är en blandning av en busstation och en öken, även dagtid. Parallellgatorna till Kungsgatan är allt annat än promenadvänliga.

Situationen är orimlig. Ombyggnationen av Fristadstorget måste komma igång snarast och kommunen bör finna en lösning för att flytta bussarna från torget. Det finns ett förslag på att bygga ett resecentrum med vändplats för bussar på den nuvarande parkeringsplatsen intill Myntverket. Idén är intressant men enligt beräkningar på stadsbyggnadsförvaltningen räcker inte utrymmet till. Om Myntverkets tomt också tas i anspråk är lösningen däremot fullt möjlig. Det kan därför vara värt att utreda en flytt av Myntverket. Industrier mitt i Eskilstuna borde höra till det förflutna.

Planen att göra Nygatan mer gångvänlig är bra, men även här har arbetet gått för långsamt. Idén att göra delar av Rademachergatan till gågata bör också hållas vid liv.

Det måste förstås även i framtiden vara möjligt att köra bil in till Eskilstunas centrala delar. Men det är ingen katastrof om besökare får ställa bilen inom några minuters promenadavstånd från Kungsgatan. Parkeringshus är i sin tur en bättre lösning än de många utomhusparkeringar på attraktiv mark som nu finns i centrala Eskilstuna.

Här finns förstås en mål- och intressekonflikt mellan politiker och bilburna centrumbesökare som vill parkera bilen på samma sätt som de alltid har gjort. De folkvalda bör se till helheten och hålla fast vid målet om det hållbara samhället. En tät stad och färre bilar i centrum ligger i linje med detta.

Läs mer om