SjÀlvklart ska de bÀsta lÀrarna tjÀna bÀst

LÀrarlönelyftet skapar mer missnöje Àn nytta. SÄ löd en rubrik i Eskilstuna-Kuriren den 15 oktober.

Ledare2016-10-24 05:00
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Artikeln, som var skriven av rektorer i den kommunala grundskolan i Eskilstuna kommun, handlar om de tre miljarder kronor som staten har skickat till kommunerna. Tack vare dem ska ungefÀr var tredje lÀrare fÄ ett lönelyft pÄ ett par tusenlappar och LÀrarförbundet i Katrineholm har kommit med ungefÀr samma invÀndningar som rektorerna.

Huvuddragen i kritiken, som Àven framfördes i torsdagens Rapport, Àr att det Àr orÀttvist att mÄnga lÀrare blir utan den sÀrskilda lönehöjningen. En av de intervjuade menar att lÀrarlönelyftet splittrar lÀrarkÄren och att motivationen inte blir bÀttre om man kÀnner att man har gjort sÄ gott man kan och sedan inte fÄr del av satsningen.

SÄ kan det givetvis bli, vilket visar varför staten inte bör skicka klumpsummor som plötsligt delas ut. Det hade varit lÀmpligare att lÄta huvudmÀnnen fördela pengarna under vÄrens lönesamtal. DÄ hade inte somliga fÄtt noll och andra flera tusen. I stÀllet hade en del fÄtt det vanliga lönelyftet, andra nÄgot mer och ett litet antal mycket mer, vilket sannolikt hade förhindrat att lÀrare blivit sÄ missnöjda att de sagt upp sig, vilket ska vara fallet i Katrineholm.

För Ă€ven om kritiker har mumlat saker som att pengarna skapar ett a- och ett b-lag Ă€r det inget problem att lĂ€rare tjĂ€nar olika mycket. Löneskillnader baserade pĂ„ kompetens, insats och ansvar finns inom alla yrkesgrupper pĂ„ alla arbetsplatser och det rĂ€cker inte nödvĂ€ndigtvis att göra sĂ„ gott man kan för att placera sig i toppen. Det Ă€r inte konstigare Ă€n att alla elever som kĂ€mpar inte nĂ„r betyget A – det finns de som pluggar stenhĂ„rt för att komma upp i ett C – eller att alla som söker en chefstjĂ€nst inte fĂ„r den.

DÀrför Àr det glÀdjande att rektorerna skriver att Eskilstuna kommun har en lönespridning som Àr kopplad till lÀrarskicklighet och prestation. DÀremot Àr det mÀrkligt att de oroar sig över att behöva motivera varför vissa fÄr del av lönelyftet och andra inte. De borde vara vana vid den sortens arbetsuppgifter dÄ det Àr chefernas ansvar att under löne- och medarbetarsamtal förmedla vad arbetsgivaren Àr nöjd respektive mindre nöjd med. Om de har varit tydliga vid tidigare tillfÀllen, och skickar med de statliga riktlinjerna inför lÀrarlönelyftssamtalen, kan det ekonomiska beskedet knappast komma som en överraskning för de enskilda lÀrarna. TvÀrtom Àr det ett utmÀrkt tillfÀlle att ta upp förslag pÄ förbÀttringar, sÄ att lÀraren ligger bÀttre till vid nÀsta löneförhandling.

DÀrför Àr det extra tillskottet, hur vÀlkommet det Àn Àr, inte lösningen för att göra lÀraryrket mer attraktivt. För att nÄ dit krÀvs en lÄngsiktig plan för hur lönerna ska kunna höjas, dÀr lÀrare som lyckas förbÀttra resultaten, agerar mentorer Ät nya kollegor och tar ansvar för att utveckla undervisningen i stort tjÀnar mer Àn de som inte gör det.

OrÀttvist? Det Àr inte konstigare Àn att en sÀrskilt skicklig ingenjör tjÀnar mer Àn en genomsnittlig.