Släpp ut Mälaren

Runt hela Mälaren kan enskilda personer ha synpunkter på vad som kan bli vackert och mindre vackert när Slussenområdet mellan Gamla Stan och Södermalm i Stockholm byggs om. Men nya hus och nya broar är och förblir stockholmarnas sak. Deras stadsfullmäktige kan avgöra detta utan hänsyn till Mariefred, Strängnäs eller Enköping.

Ledare2011-11-30 06:08
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Däremot har faktiskt alla kommuner kring Mälaren ett gemensamt intresse. Ombyggnaden som ökar förmågan att snabbt få ut vatten ur Mälaren vid hotande översvämning borde genomföras snarast, oavsett om Stockholms fullmäktige känner sig moget för att klubba trafiklösningar och bestämma vilka byggnader som ska uppföras bredvid Mälarutloppet.

De svåra översvämningarna kom oftare förr, innan en tidigare Mälarreglering. Men faran finns än. Den kommer dessutom sannolikt att tillta med sakta men säkert stigande vattenyta i världshaven och Östersjön. Detta är ett av de otaliga skälen att minska koldioxidutsläpp och risker för klimatstörningar. På lång sikt kan, om utvecklingen fortsätter, Mälaren åter bli en vik av Östersjön.

Problemen börjar dock redan långt innan dess. Vid högvatten i sjön måste mer vatten snabbt kunna rinna ut i Östersjön.

När vindar, lufttryck och vattenstånd kan få Östersjöns vatten att rinna västerut vid Stockholm in i Mälaren behöver slussar och kajer vara gjorda så att det kan hejdas. Den ombyggnad som är tänkt att klubbas i Stockholms stadsfullmäktige är konstruerad för att åtgärda just dessa problem som angår hela Mälardalen. Länge fanns en bred, trygg majoritet i Stockholms kommunpolitik. Men så gjorde Socialdemokraterna helt om. Och i upprop av olika kulturpersonligheter krävs nu att projektet ska läggas åt sidan och planeringen göras om.

Det blir då så mycket viktigare att majoriteten i Stockholms stad verkligen står fast. Man bör få detta gjort, och därför inte vika sig när det gäller att snabbt genomföra det som är grundläggande i hela Slussenprojektet, nämligen ombyggnaden, breddningen och den nya regleringen av själva Mälarutloppet. Investeringen skulle lösa problemet med Mälarens utlopp för många årtionden framåt.

Redan i dag skulle en sådan översvämning som kan väntas en gång på hundra år skada tätorter och jordbuksmark, och ge mycket allvarliga störningar för fjärrtåg, regionaltåg och tunnelbana.

Det går illa även om vattnet inte når så högt som på bilden från Mariefred ovan. Redan innan vattnet stigit så högt blockeras tågtrafiken till bland annat Eskilstuna, i en lågt liggande tunnel. Både den planerade Slussenombyggnaden i Stockholm och en del ännu mer akuta åtgärder för att hindra att högvatten tränger in i kollektivtrafikens tunnlar är nödvändiga.

Riskerna har försummats länge. Några upprop med kända namn bör inte få leda till att det som behöver göras skjuts upp.

Läs mer om