Stockholm beräknas växa med 400 000 personer under de kommande tjugo åren och staden är redan nu i stort behov av ett trafiksystem som klarar den snabbt ökande belastningen. Förbifart Stockholm kallas den 21 kilometer långa planerade motorvägen från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Den nya leden skulle avlasta innerstaden och binda ihop de norra och södra delarna av staden. Planerna är långt framskridna, förslag på hur finansieringen ska lösas finns och byggstarten är beräknad till 2012.
Enligt Trafikverket (sammanslagning av Banverket och Vägverket) kan inget av de nuvarande alternativen möta regionens behov så väl som Förbifart Stockholm. Och det vet Socialdemokraterna. Oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (S) har tidigare lovat att bygget blir av även om det betyder att Miljöpartiet körs över.
Men i går kom det gemensamma beskedet från de rödgröna: invånarna i Stockholms län ska folkomrösta om saken. Frågan är ovanligt illa lämpad för en folkomröstning. Skälen är två. För det första: planering av infrastruktur och trafiksystem är tekniskt väldigt komplicerat. Gemene man kan inte förväntas sätta sig in i vilka lösningar som på sikt är mest hållbara och effektiva. Om de rödgröna vill öka det direkta medborgarinflytandet är det här det sämsta tänkbara politikområdet. För det andra: A och O inför folkomröstningar är att alternativen är tydliga.
Faktum är att alternativet till Förbifart Stockholm ännu inte existerar. Om de rödgröna vinner valet ska en utredning tillsättas för att arbeta fram ett alternativ som ska kosta exakt lika mycket som vägbygget, runt 28 miljarder. Det är ett märkligt direktiv. Hur kan de rödgröna på förhand garantera att ett likvärdigt alternativ kommer att kosta på kronan lika mycket som motorvägen?
Det är också fel att ställa förbättrad kollektivtrafik mot byggandet av en ny motorväg. Även om Förbifart Stockholm byggs kommer kollektivtrafiken ständigt att behöva moderniseras och förbättras.
Trafiksystemet i Stockholm är inte bara en fråga för stockholmarna. Det är viktigt för hela Sverige att transporter och kommunikationer i och kring landets centrum fungerar friktionsfritt. Oppositionens oförmåga att enas om lösningen för Stockholmstrafiken säger mycket om det rödgröna koalitionsbygget och är olycksbådande för landet.