Ett av Stockholms stora mediebolag har just visat sin inställning till allt som inte är Stockholm. Det första TV 4 gjorde med sitt nya sändningstillstånd var att stänga ned alla sina regionala nyhetsprogram.
Det säger en hel del om reklamtelevisionen. Men det blir inte någon särskilt stor försvagning av bevakningen av regional makt. TV 4 har haft små ambitioner och begränsad betydelse. Den mer ambitiösa landsportpressen ger ryggraden och omfattningen åt den lokala och regionala nyhetsrapporteringen.
Att TV 4 fullföljer planen att nästan helt vända ryggen åt nyhetsflödet utanför Stockholm har måttliga verkningar i Sörmland och de flesta andra landskap. Men det bidrar till att än mer stärka riksmediernas ofta ensidiga Stockholmsperspektiv.
TV 4 har fram till 31 mars haft ett åtagande om flera dagliga lokala programinslag i 16 regioner. Som deras andra publicistiska ambitioner har detta tunnats ut. Nu har de själva angett ambitionsnivån och har då målmedvetet närmat sig TV3 och andra som är i hög grad nollmedier i nyhetsförmedling, granskande journalistik och andra publicistiska ambitioner.
Sedan marknätet blev digitalt och inte analogt finns där många kanaler. Den från början starkt gynnade ställning TV 4 tilldelades har med nyare teknik och lagstiftning förlorat sina tidigare förutsättningar. Dock har TV 4 ännu stor fördel av vad de kunde etablera utifrån tidigare politiskt bestämd särställning.
Det som nu genomdrivs är stärkt Stockholmsperspektiv. Det yttrar sig inte bara i att företaget kastar bort de lokala nyheter det hållit sig med som fikonlöv. Vad detta Stockholmsbolag har för inställning till det som inte är Stockholm är tydligt: Från övriga Sverige kan man suga in pengar till Stockholm, men TV 4 vill ha dessa reklampengar utan att ge något tillbaka i lokal nyhetsrapportering och granskning.
Denna enkelriktning är vad de siktat till länge, nu fullföljs den. För reklamtelevisionen är det helt stilenligt. Det ger också tydligt besked till de regioner bolaget vänder ryggen åt. Vad TV 4 nu gör förtjänar inget annat än att misslyckas.
Regionalt förankrad dagspress har rakt motsatt förhållningssätt. Nyhetsbevakningen och de lokala rötterna är själva grunden. Pressen kan ge sina läsare nyheter, kultur, opinionsmaterial och mycket annat – i en omfattning TV 4 aldrig varit i närheten av – genom att läsare prenumererar och genom att annonsörer betalar för annonsplats.
Statlig mediepolitik har dock länge haft huvudinriktningen att gynna television. TV 4 är helt befriat från annonsskatt, men fortfarande belastas många tidningsföretag av punktskatt på varje ytterligare annonsförsäljning. De statliga etermedierna har garanterats uppräkning av sina årliga 7,2 miljarder licenskronor, men använder dem för att inte bara göra tv och radio, utan också agera på nätet med annat.
TV 4:s nyhetsvägran på regional nivå är en viss försvagning av mångfalden. Tyngre vägande, men på sikt än mer riskabel, är tendensen till ökande statsdominans över rikstäckande, dagordningssättande nyhetsförmedling.