Ukrainarna tas emot som 2015 – mot bĂ€ttre vetande

Migrationsverkets generaldirektör, Mikael Ribbenvik, pekar pÄ flera problem i mottagandet av ukrainare. Regering och riksdag bör lyssna.

Migrationsverkets generaldirektör, Mikael Ribbenvik, pekar pÄ flera problem i mottagandet av ukrainare. Regering och riksdag bör lyssna.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2022-03-28 18:24
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Mottagandet av ukrainska flyktingar fungerar Ä ena sidan bra, Ä andra sidan riktigt illa. Och det kan bli vÀrre.

De öppna grÀnserna kommer visserligen att bli mindre öppna i och med id-kraven för att resa till Sverige. Men viseringsfriheten och den fria rörligheten inom EU har hittills, tillsammans med den mer eller mindre automatiska rÀtten till tillfÀlligt skydd, gjort att vÀldigt mÄnga ukrainare snabbt kunnat fÄ en fristad.

Med det sagt hopar problemen sig i det svenska mottagandet som kĂ€nnetecknas av improvisation, otydlighet och otrygghet för flyktingarna. Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik pĂ„pekade i Ekots lördagsintervju problemet med att ukrainare, trots att de fĂ„tt uppehĂ„llstillstĂ„nd, tvingas leva i Sverige med vĂ€ldigt lĂ„g ersĂ€ttning – högst 71 kronor i mĂ„naden. Han berĂ€ttade Ă€ven att Migrationsverket nu tvingas lösa boendefrĂ„gan som 2015, mot bĂ€ttre vetande. Man anvĂ€nder samma anlĂ€ggningar som ligger i samma kommuner, vilket ger en ojĂ€mn fördelning över landet.

Varför Àr det sÄ? Finns det inte en ny lag som ska förhindra detta? Jo, bosÀttningslagen som antogs 2016 ska se till att mottagandet blir jÀmnare och att fler nyanlÀnda ska hamna i kommuner dÀr det Àr gott om jobb. SÄ har det ocksÄ blivit.

Men lagen gÀller inte ukrainarna, eftersom de inte fÄr ett uppehÄllstillstÄnd för bosÀttning utan ett med tillfÀlligt skydd. Det innebÀr att de inte folkbokförs, varför bostadsfrÄgan aldrig blir ett kommunalt ansvar.

Vid sidan av det finns frÄgan om studier och sysselsÀttning. Barnen har rÀtt till skolgÄng, för vuxna finns ingenting. Regeringens lösning Àr att anslÄ medel till studier i svenska i studiecirklar och liknande. Det Àr bra men inte optimalt, eftersom den studieformen inte krÀver utbildade lÀrare och lÀroplan med krav och uppföljning.

Vissa, som L, vill dĂ€rför lĂ„ta ukrainarna lĂ€sa svenska för invandrare, SFI, som anordnas av kommunerna. Och det Ă€r i grunden bra. Men den ojĂ€mna fördelningen av de ukrainska flyktingarna riskerar att ge oproportionerligt stor belastning pĂ„ SFI hos vissa kommuner. 

Allt hÀnger ihop. Improvisation löser ett problem men skapar ett annat. Om ukrainarna dÀremot hade getts uppehÄllstillstÄnd för bosÀttning, som alla andra flyktingar, hade Sverige kunnat anvÀnda redan upparbetade system i stÀllet för dagens krÄngel. Fördelarna Àr flera:

1. Ukrainarna skulle fÄ betydligt bÀttre ekonomiska och boendevillkor.

2. BostĂ€derna skulle förutom att hĂ„lla högre kvalitet Ă€ven vara billigare. Enligt Riksrevisionen var kostnaden för ett tillfĂ€lligt boende, den vanligaste boendetypen hos Migrationsverket 2015, ungefĂ€r 10 000 kronor per person och mĂ„nad. 

3. Fördelningen av mottagandet mellan kommunerna skulle bli jÀmnare och flyktingarnas chanser pÄ arbetsmarknaden bÀttre.

4. Ansvaret mellan Migrationsverket och kommunerna skulle bli tydligare. Man skulle utgÄ frÄn lagar i stÀllet för olika typer av framhastade frivilliga avtal.

Allt detta förutsÀtter dock att politikerna bestÀmmer sig för att ukrainarna faktiskt fÄr bo kvar i Sverige, om de vÀljer det. Det har regering och riksdag inte sagt att de vill. Men de borde. Dagens ordning Àr ohÄllbar.