Varför Ă€r det bara LO som agerar konsekvent om dödsolyckor pĂ„ arbetsplatser? Visst vimlar det av fina ord frĂ„n politiker och företagarorganisationer, om bĂ€ttre lagstiftning och ett alltmer omfattande sĂ€kerhetsarbete. Men utvecklingen gĂ„r Ă„t fel hĂ„ll. I fjol omkom 62 personer pĂ„ svenska arbetsplatser, den högsta siffran pĂ„ tolv Ă„r. âDet Ă€r nattsvart, sĂ„ hĂ€r kan det inte fortgĂ„â, sade LO:s ordförande Susanna Gideonsson (18/12 2023).
I stĂ€llet för att gömma sig bakom regler mĂ„ste man frĂ„ga sig vilka som dör och varför. âDet Ă€r bara arbetareâ, sĂ€ger Niklas Svensson som jobbar pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen norr om Stockholm. Han lyssnar pĂ„ en upprĂ€kning av alla dödsolyckor pĂ„ arbetsplatser i Sverige under Ă„ret dĂ„ hans jobbarkompis Magnus KĂ€rnbo dog, i P1-dokumentĂ€ren GĂ„ till jobbet och dö (SR Play).
Det Àr nÀstan bara mÀn, hade han kunnat lÀgga till. MÀn och unga pojkar i overaller, hjÀlmar och hörselskydd. De jobbar hÄrt och snabbt, fram tills att en betongvÀgg rasar, en kran svÀnger Ät fel hÄll, en dumper backar eller att en ledning blir strömförande.
Det Àr inte fel pÄ reglerna. Magnus KÀrnbo skulle inte ha gÄtt ut pÄ spÄret den dagen, för att fixa den dÀr ledningsstolpen. TÄgen gick i upp till 130 kilometer i timmen pÄ strÀckan, men han och kollegerna visste att det inte var nÄgon idé att begÀra trafikstopp i en timme eller tvÄ. De skulle fÄ nej. Runt Stockholm Àr det trÄngt pÄ spÄren, och brÄttom. TÄgen mÄste gÄ.
Det hade varit brÄttom frÄn första dagen i bygget av citytunneln, frÄn Södermalm upp till Tomteboda. Dryga böter vÀntade företaget för varje liten försening. En upphandling i benhÄrd konkurrens. Sedan oklara ansvarsförhÄllanden mellan myndigheter och en vÀv av underentreprenörer. LÀngst ut i kedjan vilar allt pÄ beslut frÄn tÀvlingsinriktade unga mÀn som vill klara sitt jobb, inte ligga till last för jobbarkompisarna eller företaget. Det blir en giftig cocktail.
AvgĂ„ende LO-basen Gideonsson dundrar pĂ„ om arbetsgivaransvaret och om lagstiftarnas ansvar för att rensa upp bland underentreprenörerna. Men hon tillför ocksĂ„ ett perspektiv med en jĂ€mförelse med en helt annan bransch. âTitta pĂ„ flyget. DĂ€r jobbar man för att den mĂ€nskliga faktorn inte ska kunna pĂ„verka. Det ska inte kunna gĂ„ att göra fel.â
Nej, âkom igen nu, snart Ă€r det helgâ Ă€r inte nĂ„got en pilot skulle fĂ„ höra om det var nĂ„got fel pĂ„ instrumenten. Det ska inte gĂ„ att göra fel och ta onödiga risker. TyvĂ€rr kommer det att gĂ„ att dö pĂ„ jobbet i alla fall, men dĂ„ som tragiska undantag. Magnus KĂ€rnbo skulle ha fĂ„tt Ă„ka hem till Dalarna den dĂ€r junidagen och gĂ„ pĂ„ sin lillasysters studentmottagning.
Johan Rudström Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr