Adolescence – en obehaglig inblick i samtiden

DÀr ingen ser fÄngas unga mÀn i ett kvinnohat, som handlar om makt mer Àn sex, skriver tidningens gÀstkrönikör Elin Venholen.

Adolescence Àr en serie som bÀr pÄ ett starkt budskap om tonÄrspojkar i kris och förÀldrar som mÄste bry sig. HÀr ses skÄdespelarna Jo Hartley, Amelie Pease, Owen Cooper och Ashley Walters.

Adolescence Àr en serie som bÀr pÄ ett starkt budskap om tonÄrspojkar i kris och förÀldrar som mÄste bry sig. HÀr ses skÄdespelarna Jo Hartley, Amelie Pease, Owen Cooper och Ashley Walters.

Foto: Kin Cheung

GÀstkrönika2025-04-10 05:02
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Serien Adolescence pÄ Netflix har blivit ett hett samtalsÀmne. I serien fÄr vi följa en ung pojke som Àr anklagad för mord pÄ en jÀmnÄrig flicka. BerÀttelsen speglar mÄnga av samtidens problem. Könsrelaterade maktstrukturer och vÄld mot kvinnor Àr centrala teman. Serien belyser aktuella frÄgor om ungdomars psykologi, kön, vÄld och sociala medier. PÄ mÄnga sÀtt pÄminner den oss om hur feminismen mÄste kunna möta mÀn och kvinnor.

I vĂ€stvĂ€rlden Ă€r kvinnor nĂ€rmare den verkliga makten Ă€n nĂ„gonsin förr, i alla fall pĂ„ papperet. LĂ„ngt fler kvinnor Ă€n mĂ€n lĂ€ser pĂ„ universitet och tar sig pĂ„ sĂ„ sĂ€tt in i manliga sfĂ€rer som tidigare varit otillgĂ€ngliga. Följden av detta, menar vissa, har blivit att unga mĂ€n halkar efter och att det ger ett starkt manligt missnöje. Ur detta har gruppen incels, involuntary celibates, vĂ€xt fram. Gruppen bestĂ„r av mĂ€n som anser sig ha blivit sexuellt avvisade av kvinnor. Rörelsen drivs av kombinationen mellan sexuell attraktion till kvinnor och ett hat för att kvinnor inte bekrĂ€ftar dem. 

Owen Cooper spelar den unge pojken i serien, en roll som skakar om.
Owen Cooper spelar den unge pojken i serien, en roll som skakar om.

För nĂ„gra Ă„r sedan beskrev SĂ€po hur detta utgör ett terrorhot. Friheter som kvinnor aldrig tidigare har haft skĂ€r sig med den traditionella kvinnorollen. MĂ€nnen som inte fĂ„r ligga, incels, tror sĂ€kert sjĂ€lva att deras kvinnohat handlar om sex. Men det Ă€r sjĂ€lvklart sĂ„ att de hatar för att de har förlorat makt som de anser sig ha rĂ€tt till. Att kvinnor nu tar plats genom att ha makt över sin egen kropp, det Ă€r sĂ„ upprörande för dessa mĂ€n att det har lett till fruktansvĂ€rda vĂ„ldsdĂ„d. 

Det Ă€r ett samhĂ€llsproblem som vĂ€xer – och som Adolescence belyser pĂ„ ett kraftfullt sĂ€tt.

Seriens producent Hannah Walters sĂ€ger att syftet Ă€r att "skaka om folk" och fĂ„ samhĂ€llet att konfrontera de frĂ„gor som ofta ligger och pyr under ytan. Hon pekar pĂ„ de risker som ungdomar, sĂ€rskilt unga mĂ€n, stĂ„r inför nĂ€r det gĂ€ller att bearbeta sina kĂ€nslor och sin identitet. Serien fungerar ocksĂ„ som en skarp kritik mot en kultur dĂ€r kvinnor stĂ€ndigt Ă€r utsatta för fysiskt och psykiskt vĂ„ld. 

SjÀlvklara friheter som kvinnor har skÀr sig med den traditionella kvinnobilden.
SjÀlvklara friheter som kvinnor har skÀr sig med den traditionella kvinnobilden.

I en feministisk idĂ©debatt kan tankar om mĂ€ns utsatthet ibland upplevas som otroligt orĂ€ttvisa. För varför skulle det vara kvinnors ansvar att hjĂ€lpa mĂ€n lĂ€ra sig prata om sina kĂ€nslor? Varför skulle det vara kvinnors ansvar att lĂ€ra mĂ€n att hantera att kvinnor i dag har ett givet mandat att sĂ€ga nej till dem? 

Det Ă€r inte kvinnor som ska förĂ€ndras för att motverka denna utveckling, utan det Ă€r samhĂ€llets syn pĂ„ bĂ„de kvinnor och mĂ€n. Faktum Ă€r att mĂ€n inte förlorar nĂ„got pĂ„ att kvinnor har fĂ„tt ett annat sjĂ€lvbestĂ€mmande. ÄndĂ„ upplever de att nĂ„got tas ifrĂ„n dem. 

Samtidigt finns det direkt skadliga normer pĂ„ arbetsplatser, i familjer och i utbildningssystemet. Unga mĂ€n ska ta pĂ„ sig ledarrollen, vara fysiskt dominanta och förhĂ„lla sig emotionellt avstĂ€ngda. 

Normerna mĂ„ste utmanas. 

Genom att följa den unga pojken i Adolescence fÄr vi en obehaglig inblick i konsekvenserna om vi inte gör det.

Elin Venholen Àr fristÄende centerpartistisk skribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn