Olagliga Krimbron ska inte finnas

Alex Voronov.

Alex Voronov.

Foto: LNB

GÀstkrönika2023-07-19 16:37
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

TvĂ„ civilpersoner dödades. ÄndĂ„ var Ukrainas attack mot Krimbron i mĂ„ndags helt i enlighet med krigets lagar. Brons placering och anvĂ€ndning gör den till ett lagligt militĂ€rt mĂ„l. Ryssland anvĂ€nder den för att transportera manskap, vapen, livsmedel, brĂ€nsle och allt annat som krĂ€vs för att upprĂ€tthĂ„lla den ryska krigsinsatsen.


Attacken uppfyllde kravet pÄ proportionalitet, dÀr den militÀra nyttan stÀlls mot risken för civila. Ukraina valde en tidpunkt, mellan klockan tre och fyra pÄ natten, dÄ vÀgen över Kertjsundet var lÄgtrafikerad.

Bron Àr för övrigt olaglig eftersom Ryssland delvis har byggt den pÄ ukrainskt territorium utan landets medgivande.
Ukrainas försvarsledning har upprepade gÄnger sagt att den har medel för, och kommer att attackera bron. MÄlet Àr inte bara att förstöra den som en rysk militÀr transportled, utan att fÄ bort den helt och hÄllet för överskÄdlig framtid. Ett befriat Krim ska inte ha nÄgon broförbindelse med Ryssland Àr det sagt.
Alla som trots det valt att fÀrdas pÄ bron kan förvÀntas ha varit fullkomligt klara över riskerna.

Förra veckan medgav Ukrainas regering för första gÄngen, genom bitrÀdande försvarsminister Hanna Maljar, den framgÄngsrika brobombningen i oktober 2022. SÀrskilt mot bakgrund av den pÄgÄende ukrainska motoffensiven var det dÀrför inte frÄgan om, utan nÀr en ny attack skulle ske.
 

Det mesta tyder pĂ„ att ukrainarna förra gĂ„ngen utlöste en sprĂ€ngladdning lastad pĂ„ en bil som fĂ€rdades pĂ„ bron. Hur de gick till vĂ€ga i mĂ„ndags Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge oklart men mycket talar för att man anvĂ€nde en eller flera vattengĂ„ende farkoster. Även om Ukraina Ă€nnu inte tagit pĂ„ sig ansvaret för attacken, har anonyma myndighetskĂ€llor meddelat ukrainska medier att landets sĂ€kerhetstjĂ€nst, SBU, och marinen ligger bakom operationen.

Krimbron Àr egentligen tvÄ broar, en jÀrnvÀgsbro och en för biltrafik med tvÄ filer i vardera riktning. Attacken i oktober tvingade Ryssland att under en tid stÀnga av tÄgbron och begrÀnsa trafiken pÄ bilbron. Skadorna denna gÄng ser inte ut att vara lika omfattande. Bilderna visar ett kollapsat vÀgspann, vilket inledningsvis stoppade biltrafiken helt och skapar en flaskhals under tiden som bron repareras. JÀrnvÀgsspÄret, dÀr de militÀra transporterna huvudsakligen sker, tycks vara oskadat.
 

Sammantaget innebĂ€r explosionen stora olĂ€genheter, men inga avgörande logistikproblem för Ryssland – Ă€n. PĂ„ sikt kan det bli sĂ„, om Ukraina upprepar attackerna och lyckas skada andra delar av det ryska vĂ€gnĂ€t som hĂ„ller samman invasionsarmĂ©erna pĂ„ Krim och i östra och södra Ukraina.

Det Ă€r sĂ„ man bör se pĂ„ attacken, som del av en lĂ€ngre process dĂ€r det ocksĂ„ finns en psykologisk bestĂ„ndsdel. Den ryska regimen försĂ€krade vid den fullskaliga invasionens inledning att Krimbron var tryggt skyddad. Efter sprĂ€ngningen i oktober förnyade man sina försĂ€kringar med att sĂ€ga att nu – nu! – stĂ€rker man sĂ€kerheten pĂ„ allvar. Det rĂ€ckte inte.


Ukrainarna har i sin tur Äter visat att de kan slÄ till lÄngt bakom de ryska linjerna med en precision och effekt som Ryssland saknar. Den skillnaden i förmÄga har redan gett resultat och kommer att fÄ stor betydelse i kriget framöver.

Alex Voronov Àr fristÄende liberal skribent pÄ Liberala nyhetsbyrÄn och tidigare politisk redaktör pÄ tidningen