TÀnk att krÄngel kan komma vÀl till pass

Olof Jonmyren krönika

Olof Jonmyren krönika

Foto: Jens Alvin

GÀstkrönika2022-03-31 21:06
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Alla drog till playan utom Jonas, han hade inte förnyat sitt pass.

En lĂ„ng vĂ€ntan pĂ„ att fĂ„ nytt eller förnyat pass har kommit att bli ett nationellt problem. Även i vĂ„rt nĂ€romrĂ„de och vĂ„r region. Det Ă€r tvĂ„ samverkande faktorer som stökar till det. Flera Ă„r av pandemirestriktioner formar grunden för en ovanligt stor efterfrĂ„gan pĂ„ tjĂ€nsten. Dessutom Ă€r det sĂ„ ”lĂ€tt” att boka tid för fĂ„ nytt eller förnyat pass att detta utnyttjas av sĂ„ kallade robottjĂ€nster – en programvara som automatbokar allt som blir ledigt. 

Det blir sÄ att sÀga fullbokat Àven utan kunder.

En tjĂ€nst byggd pĂ„ förtroendet mellan medborgare och myndighet visade sig pĂ„ sĂ„ vis vara alltför enkelt uppbyggd för sin samtid. Även om det nu finns en stor puckel i form av ökad efterfrĂ„gan pĂ„ pass Ă€r det rimligt att lĂ„ngsiktigt ocksĂ„ sĂ€kra ett system dĂ€r varje bokning representerar en medborgare med ett faktiskt behov. Polisen behöver alltsĂ„ krĂ„ngla till processen, göra den nĂ„got mer komplicerad, för att fler ska kunna fĂ„ sina pass förnyade inom rimlig tid.

Ofta brukar vi ju lovorda det stora samhĂ€llsvĂ€rdet av att minska krĂ„ngel, att fĂ„ bort byrĂ„krati för att fĂ„ bĂ€ttre funktioner i den offentligstyrda delen av samhĂ€llet. Men hĂ€r har vi alltsĂ„ landat i motsatsen. 

NĂ€r systemet blev sĂ„ enkelt att till och med en robot kunde göra det – dĂ„ kröp skurkar och opportunister fram. HĂ€r fanns en hacka att tjĂ€na pĂ„ att försöka sĂ€lja kötider till de mest desperata. Hur mycket detta faktiskt har gjorts Ă€r inte klarlagt, Ă€ven om det sprids skĂ€rmdumpar pĂ„ fenomenet i sociala medier. Att situationen kan uppstĂ„ Ă€r illa nog.

LĂ€gg dĂ€rtill att den extrema kösituationen har lett till att exempelvis skyddsombud vid polisens passexpedition i Flemingsberg varnar för en ”alarmerande arbetsmiljöproblematik”. Det Ă€r solklart att Polisen radikalt underskattade behoven för passtjĂ€nster i vĂ„r och sommar. Det bör alltsĂ„ finnas lĂ€rdomar för framtiden i detta, för myndigheten och dess planering. Samtidigt tĂ„l att noteras att lĂ„nga köer ocksĂ„ var fallet i hela Sörmland vĂ„ren 2018, exempelvis, om Ă€n inte pĂ„ den nivĂ„ som nu drabbar landet.

Passet Ă€r en vĂ€rdehandling och det Ă€r rimligt att Polisen har det ansvaret och den kollen. 2017 rankades ett svenskt pass som det mest Ă„trĂ„vĂ€rda i vĂ€rlden, frĂ€mst för att det ger utrymme för omfattande visumfritt resande i vĂ€rlden. TyvĂ€rr har ju ocksĂ„ svenska pass varit hĂ„rdvaluta pĂ„ den svarta marknaden, dĂ€r ”borttappade” pass tidigare har sĂ„lts för stora summor. Detta i sin tur ledde till skĂ€rpningar i passlagen för nĂ„gra Ă„r sedan. Numera kan man max fĂ„ ut tre pass under en femĂ„rsperiod.

Var tid har sina förutsÀttningar. Utan en pandemi och en dÀrmed stort uppdÀmd lÀngtan att fÄ resa, dÄ hade det hÀr inte varit lika intressant att skapa robottjÀnster för. TillfÀllet gör svarthandeln.

Mer generellt sett bör vi se detta som en pĂ„minnelse om hur till synes enkla digitala tjĂ€nster behöver ha kontrollfunktioner. Även om det blir mer komplicerat. Det Ă€r rimligt att en avtalad tid Ă€r personlig, och bara kan bokas individuellt eller för den egna familjen. Det Ă€r inte heller orimligt att den som uteblir fĂ„r betala en avgift. Även om det Ă€r surt för den som missar.

Olof Jonmyren Àr politisk redaktör pÄ Södermanlands Nyheter (c).