Däremot var det en annan gräns som överträddes, på ett riktigt allvarligt sätt, när en gudstjänst i den katolska domkyrkan på Södermalm i Stockholm utsattes för en organiserad och politiskt motiverad störning i torsdags kväll.
Kyrkobesökarna som gick i torsdagens kvällsmässa fick sin andakt avbruten av att några tämligen avklädda kvinnliga aktivister trängde in i kyrkorummet och ropade slagord – tillsammans med en mycket känd person, reklamfotografen och konstnären Elisabeth Ohlson Wallin. Hon deltog i aktionen mot gudstjänsten med uppgiften att – mer påklädd – samla bilder för senare användning i något projekt.
Den som inte har argument som går att framföra i ord, utan försöker att använda den sämsta reklamens avarter, med nakenhet som ska sätta uppmärksamhet före budskap, motverkar sig själv. I detta fall var det tydligen en kritik mot den skärpning av abortlagstiftningen i Spanien som går ut på att upphäva den reform som gjordes för en del år sedan. Det är ju ett ämne som är värt att tala om på allvar. Men sådana aktioner som den som organiserades i torsdags skadar bara de ändamål som de sägs gälla.
Nakenheten lär väl snart upphöra som demonstrationsavart. Men tendensen att aktivistgrupper stör allmänna sammankomster är inte begränsad till den mikroskopiska "Femen"-gruppering som är ett oönskat påhäng hos en del feminism. Det finns åtskilliga exempel på att extremister försöker angripa andras förenings- och församlingsfrihet. Det våldsamma upploppet när en av ytterhögerns organisationer angrep ett torgmöte i Kärrtorp är ett av många fall.
Att tränga in och störa och förstöra en pågående gudstjänst är att driva detta oskick i ännu en riktning. Det är bland det mer respektlösa och kränkande man kan utsätta medmänniskor för.
Några inbillar sig kanske att de kan ta skydd bakom stödet som den ryska gruppen Pussy Riot fått i väst, efter de brutalt hårda domarna då de oinbjudna haft ett slags liten konsert i en katedral i Moskva. Den parallellen är falsk. Kvinnorna i Pussy Riot var noga med att inte störa någon gudstjänst. De filmade sitt lilla framträdande i en så gott som tom kyrka. De kritiserade den ortodoxa kyrkoledningens stöd till Putinstyret.
Men det var just en "Femen"-aktivitet – av samma bisarra organisation som störde gudstjänsten i Stockholm – som gjorde Pussy Riot en avsevärd otjänst. Med motorsåg sågade de ned ett kors och påstod att det var en handling till Pussy Riots försvar. Så underlättade de regimsidans försök i Ryssland att felaktigt stämpla Pussy Riot som kristendomshatare och huliganer.
Att störa eller angripa medmänniskors gudstjänst är alltid, utan undantag, en oacceptabel form för kritik eller samhällsdebatt, oavsett vilka synpunkter man kan ha på katolska kyrkan eller på vad andra religiösa riktningar anser i olika frågor. Religion är ett ämne att diskutera, gudstjänstliv är fredat. Där ska det inte finnas några tvetydigheter.
När en så känd person som Elisabeth Ohlson Wallin ställer sig på fel sida i en sådan sak har de som brukar vara hennes eftersägare eller bundsförvanter ett särskilt ansvar för att med tydlighet göra klart att hon betett sig riktigt illa.