PÄ 1990- och i början av 2000-talet sÄlde mÄnga kommuner sina energibolag. Energimarknaden avreglerades och privatisering lÄg i tiden. AffÀrsverksamhet skulle skiljas frÄn politik och den kommunala verksamheten renodlas. MÄnga kommunpolitiker sÄg ocksÄ fram emot stora summor pengar frÄn försÀljningar att spendera pÄ diverse angelÀgna ÀndamÄl.
För vissa har det fallit vÀl ut, men de minnesvÀrda exemplen Àr de mindre lyckade, som Uppsala, Malmö, Stockholm. Bolagen sÄldes för billigt och kommunerna gick miste om framtida intÀkter som visade sig vara betydande.
TongĂ„ngarna har förĂ€ndrats sedan dess. LĂ€rdomar har dragits. I början av Ă„ret höll Helsingborg en folkomröstning om försĂ€ljning av det kommunala energibolaget Ăresundskraft. 96 procent sade nej med ett valdeltagande pĂ„ drygt 50 procent. FörsĂ€ljningsplanerna övergavs.
Men alla tÀnker inte likadant. I StrÀngnÀs kommun pÄgÄr sedan ett par Är en process för att sÀlja fjÀrrvÀrmerörelsen. Varför? För att fÄ in pengar att spendera pÄ idrott och kultur, skrev kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) pÄ debattsidan för ett par veckor sedan.
Som med det mesta finns hÀr en historia. Moderaterna har under Ätminstone ett par Ärtionden lekt med olika modeller för att sÀlja kommunens tillgÄngar, dÀribland energibolaget. En av de mer, ska vi sÀga, originella moderata idéerna var att sÀlja produktion och distribution av vÀrmerörelsen men behÄlla sjÀlva nÀtet, sÄ att flera producenter skulle konkurrera om leverans av fjÀrrvÀrme.
StrÀngnÀs socialdemokrater har alltid stÄtt pÄ den motsatta sidan i de debatterna, inte minst nÀr det kom till energibolaget. Allt skulle byggas, Àgas och kontrolleras av kommunen, och det satt lÄngt inne för S att ens bilda det gemensamma driftbolaget tillsammans med Eskilstuna kommun.
Men nu Àr det andra tider. Socialdemokraterna Àr den mindre partnern i den styrande koalitionen med Moderaterna och har valt att acceptera detta. Sista ordet Àr lÄngt ifrÄn sagt, men processen för en försÀljning Àr inledd.
Hur ska man dÄ se pÄ den? GÄr det att inte sÀlja för billigt? Kanske, men vad Àr rÀtt pris? Objektiv vÀrdering Àr en sak. Men var hamnar prislappen om kommunledningen Àr ivrig att sÀlja, om det Àr oklart om köparna kommer att stÄ pÄ kö medan alla argument som politiker anvÀnder mot fortsatt Àgande Àven kan anvÀndas för att fÄ ner priset?
Erfarenheter visar ocksÄ att försÀljning av kommunala energibolag ger högre taxor. Utrymmet för att göra det med fjÀrrvÀrmen Àr inte jÀttestort, pÄ grund av konkurrensen frÄn frÀmst vÀrmepumpar. Men att priserna blir nÄgot högre bör man rÀkna med. Andra Àgare kommer, till skillnad mot kommunen, inte att hÄlla nere taxorna av politiska skÀl.
En försĂ€ljning innebĂ€r ocksĂ„ att kommunen byter framtida intĂ€kter mot en klumpsumma som delvis anvĂ€nds för att ge kommunen nya kostnader. För det Ă€r vad âattraktionsskapande investeringarâ, som Jacob Högfeldt beskriver dem, innebĂ€r. Medel som lĂ€ggs pĂ„ att bygga idrottsanlĂ€ggningar och kulturinstitutioner ger inga nya pengar in men vĂ€l mer pengar ut varje Ă„r.
Politikerna förlorar ocksĂ„ kontroll över viktig infrastruktur, som fjĂ€rrvĂ€rmen Ă€ndĂ„ Ă€r, vilket har betydelse för en expansiv kommun med StrĂ€ngnĂ€s geografi. SĂ„ hĂ€r stĂ„r det i den PWC-utredning som finns med i underlaget till beslut om försĂ€ljningsplanerna: âUtbyggnadstakten riskerar att minska till omrĂ„den dĂ€r det inte Ă€r lönsamt att bygga ut dĂ„ en privat aktör inte har samma samhĂ€llsekonomiska drivkrafter.â
Och det gÀller inte bara en privat aktör. Ingen annan Àgare Àn StrÀngnÀs kommun har ansvar gentemot StrÀngnÀs medborgare.
Till det kan lĂ€ggas en del svĂ„righeter att bryta ut och omorganisera verksamheter. DĂ€ribland dem som nu drivs i samarbete med Eskilstuna kommun, som för övrigt borde ha en del Ă„sikter om försĂ€ljningsprojektet. Ăr det ens meningsfullt att ha ett gemensamt driftbolag om StrĂ€ngnĂ€s sĂ€ljer fjĂ€rrvĂ€rmen?
Det ÄterstÄr att se vilket förslag till försÀljning som kommunledningen tar fram. Men det som gÄr att se hittills talar för att det Àr en dÄlig idé att sÀlja.