På Mälarbåten hösten 2011 (en Finlandsfärja fylld med deltagare från Mälardalens näringsliv) gav Christer Björkman ett klart besked.
– Det är bara för Eskilstuna kommun att bygga en arena, lyfta telefonen och säga "kom" så kommer vi.
Kommunen byggde en arena, Stiga Sports arena, som invigdes i juni 2017. Något melodifestivalsarrangemang blev det dock inte vintern 2018. Och det blir inget nästa år heller.
Eskilstuna finns nämligen inte med bland de städer som med start i februari 2019 får arrangera deltävlingar, andra chansen eller final, och som SVT presenterade på onsdagen.
Bland de utvalda städerna finns inga nykomlingar; Göteborg, Malmö, Leksand, Lidköping, Nyköping och finalstaden Stockholm. För Nyköping blir det tredje gången och nästa år väntar dessutom andra chansen, för andra gången.
Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna, har ni inte ringt Christer Björkman och sagt kom?
– Så enkelt är det naturligtvis inte. Det är en hyfsat lång process att värva en deltävling eller andra chansen. Vi på Destination Eskilstuna har under en längre tid uppvaktat organisationen kring Melodifestivalen, och de har varit här på så kallad ”site-visit” ett flertal tillfällen på Stiga Sports arena.
Hur ser du på möjligheten att någonsin få arrangera en deltävling eller andra chansen i arenan?
– Vi har en löpande dialog med arrangören och vi har goda förhoppningar att få arrangera 2020, nu när vi har en arena som klarar av evenemanget, säger han.
Martin Roos tror att rollen som "Mellostad" skulle ha flera positiva effekter för Eskilstuna och Eskilstunaborna.
– Framförallt skulle det bygga stolthet hos oss Eskilstunabor samt bevisa att vi i Eskilstuna kan arrangera stora, prestigefyllda event som skapar jobb och ger intäkter till besöknäringen. Det skulle även vara en bekräftelse av Eskilstuna som musikstad. Som arrangör skulle vi befästa vår position och få ett kvitto på att vårt evenemangstrategi fungerar.
Hur ser du på det faktum att Nyköping finns med bland arrangörerna för tredje gången?
– Min analys är att Nyköping har gjort ett bra jobb och premieras för det. Vi har dock regionens modernaste arena så vår tid kommer, säger Martin Roos.
Christer Björkman är sedan 2016 "bara" exekutiv producent för Melodifestivalen. Chef för den jättelika SVT-produktionen är Anette Helenius på SVT. Båda har förgäves sökts för en kommentar.