I klimatpolitiken behövs mer fossilfri elektricitet

Industrin i Sverige Àr klimatvÀnlig, sedd i internationellt perspektiv.

SSAB i Oxelösund. StÄlindustrin som anvÀnder kol i masugnsprocessen har stora planer pÄ teknikskifte, men behöver dÄ avsevÀrda volymer elektricitet.

SSAB i Oxelösund. StÄlindustrin som anvÀnder kol i masugnsprocessen har stora planer pÄ teknikskifte, men behöver dÄ avsevÀrda volymer elektricitet.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-11-02 05:00
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Oljeberoendet har brutits. KĂ€rnkraft och vattenkraft stĂ„r för det mesta av elförsörjningen. Men det finns nĂ„gra stora undantag. StĂ„lföretaget SSAB slĂ€pper ut mer koldioxid till atmosfĂ€ren Ă€n nĂ„got annat av de i Sörmland verksamma storföretagen. Även i landet som helhet ligger SSAB i topp. Orsaken Ă€r kolet i masugnarnas produktionsprocess.

SSAB har satt upp mÄlet att koncernen som helhet ska bli fossilfri till 2045. Det Àr samma Är som under bred politisk enighet angivits för att svenska nettoutslÀpp frÄn produktionen ska vara noll.

I börjanav veckan upprepade VD Martin Lindqvist företagets vilja att hÄlla fast vid mÄlet. Man siktar pÄ att nÀsta Är börja bygga en pilotanlÀggning för den nya tekniken. Denna Àr helt beroende av stora volymer elektricitet, till ett pris som gör investeringen ekonomiskt möjlig. Det som ska ersÀtta kolet i masugnarna Àr vÀtgas, som gör att utslÀppet blir vatten i stÀllet för koldioxid.

Tekniskt ska det vara möjligt. Men det rĂ€cker inte att applĂ„dera klimatengagemang och vilja till nysatsningar hos SSAB. VarifrĂ„n ska de avsevĂ€rda mĂ€ngderna elektricitet komma? Det gĂ„r Ă„t stora mĂ€ngder el till processvĂ€rmen och Ă€nnu mer till att med elektrolys dela vatten i vĂ€tgas och syrgas. BĂ„da delarna Ă€r processindustriell verksamhet. Även om elektrolysen inte behöver gĂ„ med samma effektuttag hela dygnet och hela Ă„ret stĂ€ller detta slags teknik krav pĂ„ en betydande ökning av Sveriges baslastförsörjning med ström.

Det Ă€r samma som med tanken att till stor del elektrifiera vĂ€gtrafiken, med helt eldrivna fordon eller hybridbilar. Den tekniken finns, och i batterifrĂ„gan, som varit det stora hindret, har framstegen ocksĂ„ tagit fart. Elmotorernas goda verkningsgrad gör att det Ă€r helt realistiskt att driva en stor del av trafiken med el. Men liksom med vĂ€tgas till masugnarna mĂ„ste denna ström – om det hela ska ha nĂ„gon mening – komma frĂ„n kraftverk som inte brĂ€nner fossila brĂ€nslen.

Kompletteringsinvesteringar i den lilla skalan, som solceller – eller vĂ€derberoende, lite större verk, alltsĂ„ vindkraft – har inga möjligheter att annat Ă€n pĂ„ marginalen klara av de energimĂ€ngder och de krav pĂ„ jĂ€mn leverans över dygnet som skulle stĂ€llas av SSAB:s fullskaleprojekt – eller av en mer allmĂ€n eldrift av biltrafiken. Det finns i stort sett tvĂ„ huvudalternativ för baslasten i avancerade lĂ€nders elnĂ€t. I Sverige och Frankrike har kĂ€rnkraften huvuduppgiften. I Tyskland och flera andra lĂ€nder har kolkraftverk samma huvuduppgift.

Om man inte tÀnker sig den klimatpolitiska skenlösningen att de mest energikrÀvande processerna flyttar till lÀnder som struntar i alla klimatkrav sÄ behöver bÄde energibeskattning och övrig energipolitik utformas sÄ att de samlade fossilfria alternativen tillsammans med tekniska förbÀttringar klarar Àven en överföring av industriprocesser och trafik till eldrift.

Möjliggör dagens energipolitiska utveckling att SSAB:s projekt kan genomföras? Svaret Àr nej. Den fördelaktiga behandlingen av kolkraft i en del grannlÀnder undergrÀver andra kraftverks ekonomi. LÄngsiktiga nyinvesteringar motverkas. Fyra av Sveriges kÀrnreaktorer Àr pÄ vÀg mot stÀngning, i tre av fallen dÀrför att gynnandet av kolet stryper deras intÀkter, nÄgot som Ätminstone en del MP-statsrÄd i Sveriges regering bisarrt nog ser som en framgÄng.

NÀr ökningen av atmosfÀrens koldioxidhalt tycks ha accelererat en del, tvÀrtemot alla ambitioner i Parisavtalet, gör koleldningspolitiken i Europa och pÄ andra hÄll ont vÀrre.

Motviljan mot EU-beslut om skatter behöver övervinnas pÄ nÄgra viktiga punkter. En sÄdan Àr att en gemensam lÀgsta nivÄ för koldioxidskatt slÄs fast.