Steg ett är att tågen börjar gå i tid. Foto:

Pendlingen i Mälardalen måste fungera

Ledare

Den som vågar ta ett jobb i Stockholm är faktiskt utlämnad åt dem som gör tidtabellerna för tågen. Det skrev Lars Ströman, politisk redaktör på liberala Nerikes Allehanda, tidigare i veckan.

Ledartexten är skriven av tidningens ledarredaktion och speglar tidningens liberala värderingar och åsikter. Ledartexten är inte en nyhetsartikel. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Han har helt rätt. Om Mälardalen ska fungera som en arbetsmarknadsregion, vilket är en av poängerna med det nya samarbetet mellan de kollektivtrafikansvariga i Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län, finns det tre saker som är viktigare än allt annat. Tågen måste gå i tid, de måste gå relativt ofta och de måste gå så fort som möjligt. Dessutom får det inte kosta skjortan och det skadar inte om restiden kan användas effektivt, vilket förutsätter wifi-uppkoppling på samtliga tåg.

Om något av detta brister – föräldern kan inte lita på att hinna till förskolan innan den stänger – blir pendling för många inget realistiskt alternativ. Samma sak om tiderna är så få att det blir omöjligt att jobba över, om tågen inte matchar arbetstiderna hos större arbetsgivare eller om tågen sniglar sig fram, i stället för att köra raka spåret.

Tyvärr är det lite si och så med det mesta av detta.

Direkttågen mellan Eskilstuna och Stockholm, som kortade restiden rejält för dem som åker tidigt på morgonen, är borta. Om de kommer tillbaka blir det tidigast 2019, när Mälabs nya tåg börjar rulla.

Men det räcker inte att resan går fort. Tågen måste även gå på rätt tider. Och här kommer det snart att bli försämringar för många som åker från Katrineholm, Vingåker och Flen, för att jobba i Södertälje.

Från och med den 10 december kommer det så kallade Scaniatåget, som i dag avgår klockan 15.29 från Stockholm, att avgå tidigare. Det betyder att många anställa på Scania i Södertälje missar avgången och hänvisas till tåget efter, med senare hemkomst som följd.

Vad gäller punktligheten beskrivs situationen bäst av riksdagsledamoten Fredrik Malm (L), som för en dryg vecka sedan uppdaterade sin Facebook-sida med: ”Att åka med SJ från Sthlm till Eskilstuna är som att kasta sig ut i ovisshetens hav. Högst oklart när man kommer fram, och var man då är.”

Han fick medhåll av Olle Wästberg, som tidigare varit bland annat folkpartistisk riksdagsledamot och chefredaktör för Expressen: ”Var och talade i Eskilstuna för några veckor sedan. I tid dit. Men hem med tåget som skulle gått 22. Gick en timme för sent. Och blev stående i Strängnäs 20 minuter. Så där är det mest jämnt.”

Inget av det här betyder att ambitionen med fler avgångar och billigare priser för de flesta i Mälardalen är fel. Men den höjda ambitionsnivån måste kombineras med ökad punktlighet, avgångstider som synkas med de större arbetsgivarna, minst ett snabbtåg per dag och bra internetuppkoppling.

Annars kommer det att bli glest med pendlare i vagnarna.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

KollektivtrafikLedareTåg

Mest delat denna vecka

Relaterat