MĂ€lartĂ„g – en reklampelare för bilismen

Foto: Sanna Ek MĂ€hlkvist

S-krönika2023-10-16 11:14
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ en av den svenske illustratören och skĂ€mttecknaren Robert Nybergs teckningar syns en överfull tĂ„gperrong. Ett litet barn vĂ€nder sig mot en Ă€ldre man och frĂ„gar ”kommer tĂ„get?” varpĂ„ mannen svarar ”javisst, lika sĂ€kert som ett brev pĂ„ posten!”

Det Ă€r lika roligt som trĂ€ffsĂ€kert, men döljer som Nybergs teckningar sĂ„ ofta gör ett allvar och ett mörker. Vi Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga som kĂ€nner igen oss, som slutat lita pĂ„ samhĂ€llets infrastruktur och som oroligt stĂ„r dĂ€r pĂ„ perrongen och vĂ€ntar – dag ut och dag in.

För sĂ„ ser vardagen ut för mĂ„nga av oss pendlar strĂ€ckan Eskilstuna-StrĂ€ngnĂ€s-Stockholm med MTR:s MĂ€lartĂ„g. 

Som Emma Wange pĂ„ denna ledarsida kunde konstatera för nĂ„gra veckor sedan har MTR lovat runt och hĂ„llit tunt. InstĂ€llda tĂ„g och förseningar har nĂ€rmast blivit ett signum för de blĂ„-vit-röda tĂ„gen som trafikerar strĂ€ckan. Och dĂ€r ilska och upprördhet initialt infann sig har uppgivenheten tagit vid i takt med att utlovade förbĂ€ttringar uteblivit. 

Jag hör andra pendlare fundera pĂ„ om man ska börja ta bilen i stĂ€llet eller flytta frĂ„n Eskilstuna. 

Numera rĂ€knar jag, vis av erfarenhet, med att Ă„tminstone ett av dagens tĂ„g – till Stockholm eller hem igen – kommer att vara försenat. Det blir lĂ€tt sĂ„ att man faller till föga för anekdotisk bevisföring dĂ€r man tycker sig ha egna erfarenheter som Ă€r tillrĂ€ckligt starka för att dra generella slutsatser. Men hĂ€r talar fakta sitt tydliga sprĂ„k.Vintern 2020–2021, nĂ€r SJ fortfarande ansvarade för MĂ€lartĂ„gstrafiken, lĂ„g punktligheten pĂ„ mellan 80 och 90 procent. I augusti i Ă„r lĂ„g den pĂ„ 72 procent pĂ„ min strĂ€cka. Det innebĂ€r alltsĂ„ att var fjĂ€rde tĂ„g var försenat eller instĂ€llt. 

”Signalfel”, ”sen vĂ€ndning”, ”lokförarbrist”. Det tycks inte finnas nĂ„gon hejd pĂ„ kreativiteten nĂ€r de kommer till ursĂ€kter och förklaringar till instĂ€llda och kraftigt försenade tĂ„g frĂ„n de ansvariga. Och det har lovats krafttag, det ska ”krigas”. Ansvariga tjĂ€nstemĂ€n har sjĂ€lva Ă„kt tĂ„g för att trĂ€ffa resenĂ€rer. 

Men faktum kvarstĂ„r efter snart tvĂ„ Ă„r med MTR som operatör – stĂ„r vi allt som oftast kvar pĂ„ perrongen och vĂ€ntar pĂ„ tĂ„g som aldrig kommer i tid eller överhuvudtaget. 

Det Àr en oacceptabel och ohÄllbar situation. Och som enskild resenÀr Àr kÀnslan av maktlöshet ganska stor.

För min del innebĂ€r detta instĂ€llda möten, förseningar, stress och frustration. Det gör svĂ„rt för mig att kunna bo i Eskilstuna och jobba i Stockholm, att kunna vara den pappa jag vill vara – hĂ€mta och lĂ€mna mina barn pĂ„ fritids och skola.

Det Ă€r alltsĂ„ MTR, ett i grunden Hongkongbaserat företag, som sedan december 2021 sköter driften av MĂ€lartĂ„gen efter att ha vunnit en upphandling. Men ansvaret för den regionala tĂ„gtrafiken ligger hos MĂ€lardalstrafik, ett regionalt bolag som Ă€gs gemensamt av de sex regionerna i Stockholm-MĂ€lardalen. Ytterst ansvarar alltsĂ„ vĂ„ra folkvalda politiker. Och efter snart tvĂ„ Ă„r med MTR som operatör borde mĂ„ttet vara rĂ„gat, det borde vara slutsnackat och krafttag vĂ€nta. Detta Ă€r ett reellt hot mot vĂ„r regions attraktionskraft och förmĂ„ga. NĂ„got som borde oroa berörda politiker minst lika mycket som oss uppgivna resenĂ€rer. 

NĂ€r jag var liten var uttrycket ”gĂ„r som tĂ„get” ett kraftuttryck för snabbhet och pĂ„litlighet. I dag Ă€r det rakt motsatta. Det enda MĂ€lartĂ„g lyckas riktigt bra med just nu Ă€r att vara en spĂ„rbunden reklampelare för bilismen. Inte vill vi ha det sĂ„?

Fredrik Pettersson Àr S-mÀrkt opinionsbildare, verksamhetschef pÄ ABF och tidigare politisk redaktör pÄ Folket. Han skriver Äterkommande S-krönikor i tidningen